‘Als ik hier doorheen moet, dan moet dat maar’

‘Als ik hier doorheen moet, dan moet dat maar’

AMSTERDAM – In maart kreeg de modeschool AMFI in Amsterdam veel klachten via sociale media. De school bleek een onveilige leeromgeving te zijn volgens ex-studenten en werknemers. 27 juni kwam onderzoeksbureau Bezemer & Schubad met een 73-pagina lang rapport over de onderwijsinstelling. Conclusie: de geruchten kloppen. Drie dagen later geeft de directie van AMFI een publiekelijk excuses. Wij spreken met Connie McCaul, tweedejaars student uit Ierland. Zij beschrijft hoe haar ervaringen op het AMFI zijn.

Wat heb jij gehoord of gelezen over het negatieve nieuws wat uitkwam over AMFI?

‘Ik heb eigenlijk niks gehoord of gelezen totdat ik een Zoom-les zat. De leraar vertelde toen tegen de klas dat iedereen naar hem toe kan komen als ze wat kwijt willen over wat ze gehoord hadden in het nieuws. Daarna hoorde we van hem dat een leraar, Martijn N., wordt beschuldigd van seksueel misbruik van meerdere leerlingen en mensen die stage bij hem liepen. Toen sprak ik met een Nederlands klasgenootje die wel al het nieuws heeft kunnen volgen. Zij vertelde dat met het nieuws van Martijn N. er meerdere klachten binnenkwamen van studenten die vonden dat AMFI een onveilige leeromgeving had. Toen ik dat hoorde viel veel op zijn plaats. Ik heb namelijk twee jaar gedacht dat het aan mij lag.’

Wat zijn jouw (negatieve) ervaringen op AMFI?

‘Samen met mijn klasgenootje hebben we het gehad over hoe onzeker we zijn geworden tijdens deze studie, terwijl we hiervoor eigenlijk heel erg zelfverzekerd waren. Daarnaast durf ik bijna nooit meer wat te zeggen of vragen in de les omdat de leraren heel erg veroordelend zijn. Op de eerste dag van de studie werd er tegen ons gezegd dat je vanaf nu getrouwd bent met AMFI en je tot ziens kan zeggen tegen je vrienden. Iedereen weet namelijk dat mode een harde wereld is, dus ik nam het voor lief. Ik dacht, als ik hier doorheen moet, dan moet dat maar. Daarnaast werd de constante druk en stress heel erg genormaliseerd. Ook was de feedback van de docenten ontzettend persoonlijk. Na een lang project van twee maanden kreeg ik als feedback dat mijn stem te zacht was en dat ik te dromerig was. Voor de rest werd er niks gezegd over mijn echte werk. Ook vind ik de opleiding heel erg ongeorganiseerd. Opdrachten veranderen last-minute, dus je kan nooit zeker weten wat er nou precies van je wordt verwacht.’

Hoe was de opleiding voor jou als internationaal student?

‘Ik heb mij opgegeven voor een internationale studie, dus dat houdt in dat de lessen in het Engels worden gegeven. Dit is niet het geval. Heel veel wordt alsnog in het Nederlands gegeven. Powerpoints zijn nog in het Nederlands met een Engelse uitleg. Hierdoor mis ik wel veel informatie. Ik heb ook meerdere keren gehad dat ik een leraar had die eigenlijk geen Engels kon spreken, dus daar werd ik niet veel wijzer van. Daarnaast wordt er veel extra informatie gegeven via de mail maar deze zijn altijd in het Nederlands, waardoor ik mij achtergesteld voel als internationaal student.’

Wat heeft AMFI gedaan om de leeromgeving beter te maken? Zie je al verschillen?
‘Ik heb het gevoel dat de laatste maanden, de leraren minder kritisch zijn en dat ze ons meer ruimte geven om plezier te hebben met de vakken. Maar dit moet ook wel na het rapport.’

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *