Drukte in de spits, we kennen het allemaal. De NS wil spitsheffingen gaan invoeren om de drukte te gaan spreiden. Deze heffingen zullen alleen gelden op drukke trajecten. Dit geldt voornamelijk in de ochtend en aan het einde van de middag. Het doel van hiervan is om reizigers aan te sporen om op andere tijden te gaan reizen.
In de ochtend van 8:00 tot 8:30 uur zou deze spitsheffing gaan gelden. We spreken over een bedrag van 2,50 euro voor dit tijdstip. Een halfuur voor dit tijdstip liggen de extra kosten rond 1,50 euro. De tarieven zullen verschillen en als je tussen 17:00 en 17:30 uur reist, betaal je 2 euro extra aan spitsheffing. Wanneer je een halfuur eerder reist, dan betaal je 1,50 euro extra betalen.
De Tweede kamer heeft het plan nog niet volledig van de baan geschoven, maar vraagt wel aan de NS om opnieuw over deze heffingen na te denken. Daarnaast moet de NS ook gaan kijken naar de kritiek die zij heeft gekregen, betreft dit plan. De kamer geeft dus nog geen volledige goedkeuring voor de spitsheffingen.
Deze heffingen gaan vooral plaatsvinden in de randstad. De tarieven worden in de spits duurder, maar gaan juist goedkoper worden buiten de spits. Het kabinet staat niet volledig open voor dit plan, omdat de prijzen in tijden van hoge inflatie voor treinkaartjes nog hoger gaan worden, naast de al bestaande spitsheffingen. Verder heeft niet iedereen de mogelijkheid om buiten de spitsuren te reizen.
De ChristenUnie heeft een voorstel voorgelegd bij de Tweede Kamer om de prijsheffingen te beperken en dit voorstel kreeg veel steun van de meerderheid in de kamer. Volgens de baas van NS, Wouter Koolmees, zijn deze spitsheffingen echter wel nodig vanwege de extra kosten voor energie en personeel. Demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen van afdeling infrastructuur geeft aan dat er voor 2026 geen spitsheffingen komen.