Nieuwste Coldplay album gaat het meest over de liefde
Het nieuwste Coldplay album gaat het meest over de liefde. Op 4 oktober heeft de band Coldplay een nieuw album uitgebracht genaamd ‘Moon Music’. Dit is het tiende album van de band.
In totaal heeft Coldplay tien albums en drie EP’S uitgebracht. Dit is terug te zien in de bovenstaande grafiek. De hartjes in de grafiek vertegenwoordigen de verschillende albums die de band heeft gemaakt. Scroll met je muis over de hartjes heen voor meer informatie. De grootte van het hartje hangt af van het aantal nummers op het album dat over liefde gaat. In de grafiek is een stijging te zien, voornamelijk vanaf het jaar 2017. Zo is het album Moon Music een groot hart ten opzichte van Mylo Xyloto waar weinig nummers over de liefde gaan.
De tien albums en EP’S bevatten in totaal 144 liedjes Hiervan gaan 43 liedjes in over de liefde. Dit is 30% van het totaal dat over de liefde gaat. De thema’s die naast liefde een rol spelen in de muziek van Coldplay zijn: dood, verdriet, eenzaamheid, hoop, maar ook politiek speelt een rol. Je ziet een daling en een stijging als het gaat om liefde door de jaren heen.
Verandering van liefde
“Coldplay is een band die veel schrijft over maatschappelijke thema’s. Er is een duidelijk verschil vóór en na het album Viva La Vida or Death and All His Friends. De albums voor die tijd bevatten meer intieme liefdesliedjes, zoals The Scientist. Na dit album richt de band zich meer op grotere thema’s. Op de eerste CD van het nieuwe album ‘Moon Music’ gaan ongeveer zes van de negen nummers al over liefde. Hierbij draait het om liefde als verbindende factor, zoals te horen in het nummer Jupiter van Moon Music,” aldus Leon van Steensel, muziekrecensent voor het Nederlands Dagblad.
De verandering in de manier waarop liefde wordt weergegeven, hangt voornamelijk samen met het bereik van de band. Toen Coldplay albums met de meest intieme liefdesliedjes maakte, hadden ze een kleiner publiek. Tegenwoordig geven ze concerten voor tienduizenden mensen. Coldplay wil iedereen bereiken. Een nummer als People of the Pride toont dit door verschillende vormen van liefde te belichten.
Boodschap
De boodschap van de verschillende liedjes komt vaak naar voren in interviews. “Wanneer je naar de interviews met de band kijkt, zie je dat het thema’s als ‘liefde en ‘hoop’ centraal staan. Deze boodschap van hoop en liefde onderscheidt Coldplay van andere bands. Ze begrijpen de impact die ze op mensen hebben en spelen daarop in. Ze steken hun fans een hart onder de riem door liedjes te schrijven over het belang van verbondenheid en dat je er niet alleen voor staat. Dit is duidelijk te horen in het intieme liefdeslied Fix You en All My Love van het meest recente album Moon Music. Liefde overbrengen is echter niet het enige doel van de band. Het nieuwe album Moon Music is volledig gemaakt van gerecycled plastic, en de duurzame tour van Music Of The Spheres heeft de CO2-uitstoot aanzienlijk verminderd. Op deze manier wil de band het milieubewustzijn vergroten,” vertelt Van Steensel.
Liefde is belangrijk voor de band voor verbinding tussen hen en het publiek. Dit thema hangt echter ook samen met de persoonlijke gebeurtenissen binnen de band. 30% gaat over de liefde en dit laat zien dat liefde niet het enige belangrijke thema is voor Coldplay.
Verantwoording data
Voor de bovenstaande grafiek is gekeken naar de tien albums van Coldplay en naar drie EP’S. Voor alle cijfers is gekeken naar de woorden ‘Love, ‘love’, ‘loving’ en ‘Loving’. De cijfers zijn verzameld via Spotify en daaruit samengesteld.
Het eerste debuutalbum van de band is in 2000 uitgebracht genaamd ‘parachutes’. Er is echter voor Brothers&Sisters en The Blue Room gekozen uit 1999, omdat dit de eerdere EP’s van Coldplay zijn. Daardoor staan er meer albums en EP’s op de grafiek, in plaats van de tien albums.
voor deze datavisualisatie is niet gekeken naar alle liedjes van de band. Er is specifiek gekeken naar de verschillende albums en op’s om zo een goed overzicht te creëren voor de lezer. Vaak zijn albums thematisch en losse nummers zijn vaak willekeuriger. Hierbij geven de albums een gestructureerd overzicht van de verschillende thema’s door de jaren heen.
Niet alle hartjes hebben de goede afbeelding betreft de verschillende albums en EP’S, wegens publicatie met betrekking tot bepaalde rechten. Voor bijvoorbeeld het hartje ‘Everyday Life’ is een foto gebruikt uit de tijd wanneer het album is uitgebracht. Zo komt niet elk hartje in de visualisatie overeen met de echte album cover.
De data zijn relevant, aangezien Coldplay recent een nieuw album heeft uitgebracht. De thema’s van de band verschillen door de jaren heen. Dit geeft inzicht in welk thema belangrijk is per jaar. Dit zie je bijvoorbeeld terug in de grafiek bij de jaren 2008 en 2011, want hier gingen de albums erg weinig over de liefde. Liefde is hier dus een minder belangrijk thema geweest.