{"id":312,"date":"2020-03-24T14:23:10","date_gmt":"2020-03-24T13:23:10","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/ninahonig\/?page_id=312"},"modified":"2025-06-10T03:58:23","modified_gmt":"2025-06-10T01:58:23","slug":"onderzoek","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/ninahonig\/afstuderen\/onderzoek\/","title":{"rendered":"Onderzoek"},"content":{"rendered":"
Onderzoek toont: Taalgebruik in kranten kleurt beeld van migranten<\/strong><\/p>\n Uit een praktijkgericht afstudeeronderzoek van Nina Honig blijkt dat Nederlandse dagbladen sterk verschillen in hun taalgebruik en framing bij berichtgeving over vluchtelingen en asielzoekers. Honig analyseerde 75 artikelen uit De Volkskrant<\/em>, De Telegraaf<\/em> en het Algemeen Dagblad<\/em> (AD) en ontdekte dat woordkeuze en toon de publieke beeldvorming over migranten aanzienlijk be\u00efnvloeden.<\/p>\n Zo gebruikt De Telegraaf<\/em> opvallend vaker de term “asielzoeker”, vooral in beleidsmatige of afstandelijke context. De Volkskrant<\/em> spreekt juist vaker over “vluchtelingen” en belicht hun kwetsbaarheid, met een nadruk op discriminatie en uitsluiting. Het AD onderscheidt zich door een positievere toon en presenteert migranten regelmatig als actieve deelnemers aan de samenleving.<\/p>\n Het onderzoek toont aan dat framing, de manier waarop media migratie verpakken,\u00a0 verschilt per krant. Waar De Volkskrant<\/em> vooral het victimisatieframe inzet, focust het AD op emancipatie en meedoen. De Telegraaf<\/em> wisselt frames af, maar vermijdt vaak persoonlijke verhalen.<\/p>\n Volgens het onderzoek bevestigen de resultaten dat journalistieke woordkeuze verre van neutraal is. De termen die redacties gebruiken, bepalen mede hoe lezers migratie begrijpen en beoordelen.<\/p>\n\n