Film recensie TENET

Film recensie TENET

In de film Tenet, geregisseerd door Christopher Nolan (ook bekend van InceptionInterstellar en The Dark Knight) moet hoofdrolspeler John David Washington de wereld redden. Het waarom is minder belangrijk dan het wanneer van dit gevaar. Samen met hem kom je er langzaam in de film achter wat er aan de hand is.

Het plot van de mysterieuze film Tenet wordt goed geheim gehouden. Voordat je naar de film gaat wordt je door de trailer te bekijken niet veel wijzer over het plot van de film. Je gaat dus blanco de filmzaal in. Maar ook als de film is afgelopen zijn er nog enorm veel vragen en gaat de puzzel die zich afspeelt in de film, in je hoofd nog door. Tenet is een film over tijdreizen. Het vooruit en achteruit gaan in de tijd. Het tijdreisaspect wordt echter heel complex vertelt. Tenet is een spionagethriller vol met vage spelers en dubbele agenda’s. Wat de begrijpelijkheid van de film niet makkelijker maakt. Ook voor een oorlog tussen het heden en de toekomst is de hoofdrolspeler niet bang. Zijn doelbewustheid dwingt bewondering af, maar het is waarschijnlijk dat de gemiddelde kijker gaandeweg niet meer exact weet wat er nou eigenlijk op het spel staat.

Net als bij Inception het geval was, is het mooie van Tenet dat de film op verschillende levels wordt laten zien. De film kan als een James Bond-avontuur worden bekeken met zelfs een groot aandeel van een grote schurk die het lot van de wereld letterlijk in zijn handen heeft. Als kijker wordt je 150 minuten meegesleurd in een andere wereld en zit je tot het einde van de film op het puntje van je stoel.