“Hardlopen staat op één. Als ik moet lopen, plan ik mijn huiswerk daaromheen”

“Hardlopen staat op één. Als ik moet lopen, plan ik mijn huiswerk daaromheen”

Mads Meijer, training in Diever. RTC Noord

Als jongetje deed hij aan voetbal maar toen hij uitgenodigd werd door RTC Noord is hij gaan hardlopen, wat een goede keuze bleek te zijn. De 17-jarige Mads Meijer doet al een paar jaar op hoog niveau aan atletiek. Zijn hoogtepunt was in maart 2020 toen hij zilver won op het NK Cross onder 18. Mads Meijer zit nu in zijn laatste jaar van het VWO op Stad&Esch in Meppel.

Hoe ziet jouw trainingsweek eruit? Ik train zes à zeven keer per week, waarvan twee keer per week in Groningen. De trainingen in Groningen zijn meestal baantrainingen. Vrijdag is vaak mijn rust dag. De trainingen variëren tussen hardlopen, kracht en algemene atletische vorming. Algemene atletische vorming is een combinatie van kracht met lenigheid en mobiliteit. En de looptraining bestaat een duurloop of een baaninterval.

Je traint zes à zeven keer per week en je hebt verschillende soorten trainingen. Wie bepaalt wat voor training je moet doen? Mijn trainster bepaalt wat ik moet doen. Ze maakt een trainingsschema aan de hand van mijn logboek, die ik elke week bij moet houden. In een jaar heb je bepaalde piekpunten, piekpunten zijn momenten waarop je op je best moet zijn. Voor belangrijke wedstrijden zoals een NK wil je natuurlijk zo goed mogelijk zijn. De kleinere wedstrijden helpen om te zorgen dat je op de belangrijke momenten kunt pieken. De week voor een wedstrijd doe ik het meestal iets rustiger aan. De trainingen zijn dan ook minder vermoeiend. In het afgelopen baanseizoen hadden we nauwelijks wedstrijden, toen heeft onze trainster besloten om meer te trainen aan de basis, dat betekent kilometers opbouwen. Toen we wisten dat er een NK kwam hebben we de snelheidstrainingen weer opgepakt.

 Het jaar is verdeeld in twee delen. Het baan- en het crossseizoen. Zijn de trainingen in het crossseizoen anders dan tijdens het baanseizoen? De looptrainingen zijn in deze tijd van het jaar wel iets anders. Ze bestaan uit een langer interval. Een duurloop is dan ongeveer 70 minuten. Een voorbeeld van een baantraining is 16 keer 300m op een bepaald tempo of in een bepaalde hartslagzone.

Tijdens de coronacrisis zijn er nauwelijks wedstrijden. De wedstrijden op de agenda zijn allemaal afgelast en niemand weet nog wanneer de eerste wedstrijd weer kan worden gehouden. Is het daarom lastig om gemotiveerd te blijven? Het klopt dat ik geen specifiek doel heb, maar dat zorgt niet voor minder motivatie. Je hebt geen wedstrijd op korte termijn maar op langer termijn weet je waar je het voor doet. Je probeert voor op langer termijn zo goed mogelijk te zijn.

Bij topsport is trainen niet alleen belangrijk maar ook voeding. Moet jij ook al letten op wat je eet? Je moet er natuurlijk wel een beetje opletten. Ik beweeg genoeg, daarom is het niet heel erg als ik soms iets ongezonder eet. Maar ik eet sowieso al wel gezond. Ik ben er wel mee bezig en wij krijgen bij RTC ook cursussen. Tijdens de cursus wordt er vooral aandacht besteed aan voeding voor je herstel. Je moet namelijk genoeg eiwitten en koolhydraten eten.

Je zit nog op de middelbare school en je moet school goed combineren met sport. Is dat lastig? Als andere kinderen van school komen, gaan ze of bezig met huiswerk of gaan iets voor henzelf doen. In plaats van dat ik iets voor mezelf ga doen, ga ik trainen. Ik heb ook nog wel genoeg vrije tijd over maar vergelijkend met anderen is het een stuk minder. Maar qua dag indeling is mijn dag niet heel anders dan andere kinderen uit bijvoorbeeld mijn klas.

Zijn er specifieke dingen die jij niet kan doen en andere vrienden wel? Dingen als uitgaan of werken doe ik niet. Voor werk heb ik te weinig tijd. School en sport zijn mijn prioriteiten en dan is het lastig om werk te vinden. En uitgaan past gewoon niet in mijn leven. Als ik niet aan topsport had gedaan, was ik denk ik wel uitgegaan.

Je zit in je examenjaar. Voel je dit jaar ook meer stress? Soms. Na een lange dag school, heb ik soms wel een klein dipje. Maar als ik eenmaal aan het trainen ben, dan zorgt het ook nog wel voor ontspanning. Ik vind het leuk om te doen. Als ik ga hardlopen, ben ik even niet bezig met school en kan ik even mijn hoofd leeg maken. Het kan dus voor extra stress zorgen, maar het helpt ook vaak. Ik kan alles even op een rijtje zetten en na het hardlopen voel ik me altijd beter. Hardlopen staat op één. Als ik moet lopen plan ik mijn huiswerk daaromheen. School is ook belangrijk. Ik moet gewoon goed plannen en dat is soms lastig. Er zijn situaties waar ik het echt druk heb maar niet gaan trainen is geen optie. Ik zou ook nooit aan mijn trainster aangeven dat ik het heel druk heb.

Weet je al wat je gaat doen na je examen? Dat weet ik nog niet. Ik kan sowieso gaan trainen bij team 4Mijl. Ik wil graag in Groningen blijven trainen dus het handigst is om daar ook te gaan studeren, maar welke studie weet ik nog niet. Een andere mogelijkheid is om naar Amerika te gaan. Er is nog een mogelijkheid, ik kan een sportbeurs in de Verenigde Staten krijgen. Dan kan ik daar studeren en trainen. Wat ik ga doen weet ik nog niet…

Over de auteur

Bente Meijer

Ik ben Bente Meijer en ik zit op de school voor Journalistiek in Utrecht. Ik ben vooral geïnteresseerd in sport en cultuur waaronder muziek, theater en film.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *