Vrouw geschept door trein bij onbeveiligde overgang in Wijster

Vrouw geschept door trein bij onbeveiligde overgang in Wijster

(Foto: Linde Wolters) Onbewaakte spoorovergang Looveen in Wijster

WIJSTER | Een vrouw van 57 uit de gemeente Midden-Drenthe is dinsdagmorgen 12 januari om half 7 overleden nadat ze geschept werd door een passagierstrein in het Drentse dorpje Wijster. De spoorovergang waar het ongeval plaatsvond is een onbeveiligde overweg op Looveen, zonder spoorbomen of bellen, maar er staan wel gele waarschuwingsborden.

“Wij hebben geen enkel signaal voor suïcide, het gaat hier om een ongeluk”, zegt Paul Heidanus, woordvoerder van de politie Noord-Nederland. Volgens de politie woonde de vrouw van 57 in het huis bij de spoorovergang en moet dus ook bekend zijn geweest met de situatie van de onbeveiligde overweg. Deze overweg was de enige toegang naar het huis.

“Mensen moeten leren op eigen lijf te letten”

“Het is verwonderlijk, dat ongeluk, want het is bij duisternis gebeurd en een trein zie je heel goed aankomen bij duisternis, die voert zijn koplampen”, vertelt buurman Hans Jullen. “We kennen haar niet goed, want wij hebben nooit veel contact met de buren, maar vreselijk is het natuurlijk wel”. Volgens omwonenden wilde de vrouw de container buiten zetten, maar zag ze de aanstormende trein niet aankomen.

“Als kind speelde ik altijd langs het spoor samen met andere kinderen, ik wist niet beter”, aldus Hans. “Wij waren gewend om zélf op te letten of er een trein aankwam”. Hij snapt dat de spoorwegen beveiligd moeten worden om dit soort ongelukken te kunnen voorkomen, maar hij vindt dat mensen zelf voorzichtiger moeten zijn en beter moeten opletten. Dat alles beveiligd moet worden levert volgens Hans ook nadelen op: “Dat zorgt ervoor dat mensen minder opletten en vertrouwen op het systeem. Mensen moeten leren op eigen lijf te letten en het gevaar in de gaten houden”.

“Het zijn vaak routes en wegen waar mensen aan gewend zijn”

“Het is heel triest dat dit gebeurd is. Wij van ProRail zijn hier echt ontdaan over”, zegt Aldert Baas, woordvoerder van ProRail in Drenthe. “Wij zijn al langere tijd bezig om de meeste onbeveiligde spoorovergangen in het land op te heffen en te beveiligen. We zijn al lang met de familie van het huis naast de overweg in gesprek om tot een akkoord te komen om de spoorovergang te beveiligen, want dat is de enige weg naar het huis”. Er is al langere tijd ophef over de onbewaakte spoorovergangen. Zo kwam er in mei vorig jaar een machinist om het leven in Hooghalen na een botsing met een landbouwvoertuig bij een onbeveiligde overweg.

Door heel Drenthe zijn er nog 5 onbewaakte spoorovergangen die in de toekomst allemaal beveiligd moeten worden. “Op landelijk niveau zijn wij met allerlei partijen in gesprek om te zorgen dat deze overwegen eruit gaan. Daarvan zijn er 180 op een rij gezet en in een programma gebracht waar geld vanuit Den Haag voor is gekomen.” Aldus de woordvoerder van ProRail Drenthe. “Wij van ProRail willen natuurlijk zo snel mogelijk alle spoorwegen zo veilig mogelijk maken, maar dat lukt niet altijd. In sommige situaties is het lastig om de overgang aan te passen. Meestal zijn het toegangen tot gebieden of huizen die al decennialang bestaan. Het zijn vaak routes en wegen waar mensen aan gewend zijn en waar al heel lang rechten op rusten. Dat zijn dingen die je niet zomaar even aan de kant kan vegen, hoe graag wij dat ook zouden willen”.

Andere oplossingen

ProRail is al jarenlang in de discussie met de familie om de spoorwegovergang op te heffen, maar zonder succes. Volgens ProRail zijn er enkele opties, zoals de boerderij opkopen, verplaatsen of een nieuwe weg aanleggen aan de andere kant van het spoor. De overgang komt nu op de lijst te staan van de 180 overgangen die worden aangepakt in de komende drie jaar.

Over de auteur

Linde Wolters

Heyhoi, ik ben Linde en ben eerstejaarsstudent journalistiek in Utrecht. Ik ben erg geïnteresseerd in geschiedenis, reizen en kunst en cultuur. Ik doe elke week verslag over wat er in de provincie Drenthe allemaal gebeurt. Joejoe xx

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *