Go-Sharing: Innovatieve (duur)zaamheid of een starter met babykwaaltjes? 

Go-Sharing: Innovatieve (duur)zaamheid of een starter met babykwaaltjes? 

De maten station is een hotspot voor de e-scooters

Terwijl de busdiensten flink op de schop zijn gegaan, introduceert gemeente Apeldoorn in samenwerking met Go-Sharing sinds medio november 150 elektrische-deelscooters. Met het oog op 2030, tracht Apeldoorn zich te kwalificeren als ‘Smartcity’. 

Daar waar Keolis snijdt in de bushaltes, springt Go-Sharing bij met innovatie. Je kunt ze bijna niet gemist hebben, de 150 felgroene elektrische-deelscooters staan overal in Apeldoorn. Sinds medio november zijn er op verschillende locaties in Apeldoorn deelscooters gestationeerd. De mantra van Go-Sharing luidt: ‘Een groene planeet met mobiliteit van iedereen, voor iedereen’. Met de duurzaamheidsdoelen op het oog, wil Go-Sharing oprichter Raymon Pouwels bijdragen aan ‘fossielvrije steden van de toekomst’. Het in 2019 opgerichte Go-Sharing, is met behulp van Rabo Corporate Investments uitgegroeid tot één van de twaalf meest snelst groeiende startups van de Benelux. Met maar liefst 500 duizend app downloads, 26 aangesloten gemeenten en 3500 elektrische voertuigen brengt Go-Sharing oplossing voor het klimaat en mobiliteit op lokaal– en nationaal niveau.  

G40

Wethouder Wim Willems is een van de voorzitters van de G40 themagroep Smart Cities: ‘’Met Smart City willen we uw leefomgeving leuker, beter en mooier inrichten zonder dat u er een digitale kennis voor nodig heeft. Neem bijvoorbeeld de groene golf of slimme verlichting die aan gaat wanneer er iemand fietst.’’, aldus de wethouder. Het G40-stedennetwerk is een netwerk van 40 (middel)grote steden in ons land, die elkaar vinden in de stedelijke vraagstukken. Digitalisering is één van de belangrijke transities in de economie. De G40 richt zich op de taken van de overheid: wat kan een gemeente helpen en wat kan de gemeente regelen. Het belangrijkste doel van het G40-stedennetwerk is het behartigen van de gezamenlijke belangen van de G40-steden op diverse beleidsterreinen richting het kabinet, de Eerste en de Tweede kamer en de ministeriesDe nieuwe technologische ontwikkelingen bieden veel mogelijkheden om vraagstukken op het gebied van klimaat, mobiliteit, gezondheid en participatie op een nieuwe manier aan te pakken. 

Vergroot

IMG-6606-scaled
Het stationeren van e-scooters gaat niet altijd volgens de voorschriften.

foto: Belal Hanifi

Proef op de som 

 Op de site van Go-Sharing wordt aangegeven dat ze veiligheid hoog in het vaandel hebben: ‘’Veiligheid van onze en andere weggebruikers zoals voetgangers hebben onze prioriteit.’’ Op social-media zijn de reacties niet mals. Men stoort zich aan onzorgvuldig geparkeerde scooters op trottoirs en fietspaden. Men geeft aan dat er misbruik wordt gemaakt door jongeren, die veelal baldadig en roekeloos omgaan met de scooters. In een facebook-bericht uit politieteam verkeer Oost-Nederland zijn ongenoegen over het gebruik van de e-scooters: ‘’We hebben de afgelopen dagen geconstateerd dat hier veel misbruik van wordt gemaakt. Men ontgrendelt dan de scooter via het account van iemand anders, terwijl ze nog minderjarig zijn en/of geen rijbewijs hebben.’’ Martin Petroviç (30) inwoner van Apeldoorn deelt zijn ervaring met de e-scooters: ‘’Toevallig stond mijn auto bij de garage, waardoor ik besloot de app te downloaden. Na het verifiëren, kreeg ik een welkomstcadeau van tien euro. Zo enthousiast dat ik was heb ik in totaal twaalf kilometer gereden in twee uur tijd. Ik werd er niet warm of koud van, het is gewoon een scooter die wellicht duurzaam is en je deelt hem met je buurtbewoners. Toen ik klaar was met mijn rit schrok ik me te pletter, ik stond opeens €9,18 in het rood. Dit is voor mij dan ook de laatste keer dat ik hiervan gebruik heb gemaakt. Behalve het feit dat ze je een sigaar uit eigen doos geven, is het gewoon harstikke duur om als inwoner met een kleine beurs twintig euro te moeten betalen voor amper twaalf kilometer.’’ 

Vergroot

IMG-6616-1
Martin zijn afrekening.

Foto: Martin Petroviç

 

 

 

Over de auteur

Ahmad Belal Hanifi

Life is worth dying

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *