Bijlesbedrijven- en begeleiders in Stichtse Vecht met 33% toegenomen

Bijlesbedrijven- en begeleiders in Stichtse Vecht met 33% toegenomen

Foto: Abel Aikema Arie Boutkan in zijn bijles lokaal

Volgens de cijfers van Kamer van Koophandel zijn in de laatste vijf jaar steeds meer bijlesbedrijven- en begeleiders bijgekomen in Nederland en zo ook in Stichtse Vecht. In Stichtse Vecht was er een groei van 33%. De reden van deze groei komt door corona achterstanden en subsidie die scholen hebben gekregen.

In Stichtse Vecht is er een groei van 33% van de afgelopen vijf jaar. In Nederland waren er vijf jaar geleden 3396 bijlesorganisaties- en begeleiders. Nu zijn dat er 5402. Een groei van dus 61%.  Wat opvalt is dat in de jaren van de pandemie het aantal in Nederland en zowel in Stichtse Vecht harder steeg dan in de jaren voor de pandemie.

Achterstanden                                                                                                                                                       

Door de coronaperiode kregen de leerlingen grote achterstanden en kwam er een grote vraag naar bijles waardoor er meer bijlesbedrijven- en begeleiders bij zijn gekomen. Frank Engelen, afdelingsleider op het College Niftarlake uit Maarssen, vertelt hoe ze dat merken: ‘We krijgen veel reclame binnen via de mail en zeggen dan dat ze een bijles instituut gestart zijn en of we hiervan gebruik willen maken.’ Engelen vertelt dat niet alleen de achterstanden zorgen voor meer vraag naar bijles. Op de school merken ze dat de leerlingen het beste eruit willen halen om zo goede cijfers te halen. ‘De leerlingen willen het heel goed doen, er staat namelijk veel druk op ze’, aldus Engelen

Sam (14) vertelt dat hij sinds de coronaperiode bijles heeft genomen. ‘Door de vele les uitvallen en online les waren mijn cijfers echt achteruitgegaan. Ik had daarom besloten om twee keer per week bijles te nemen om die cijfers omhoog te halen. Nu heb ik één keer per week bijles.’

Subsidie                                                                                                                                                                 

Een andere belangrijke oorzaak van de groei is, is dat de overheid door de coronaperiode besloten heeft om subsidie aan scholen te geven om te zorgen voor bijlessen voor de leerlingen.  ‘Met de subsidie die we krijgen kunnen meer leerlingen gebruik maken van bijlessen, want de ouders kunnen de kosten bij ons declareren.’ Door de grote vraag naar bijles worden de bedrijven, waar zij als school mee samenwerken, ook steeds groter. Het gevolg hiervan is dat de instituties ook meer hulp aan kunnen bieden. Er kwam dus niet alleen meer vraag naar bijles, maar ook meer aanbod van bijles. ‘De manieren waarop we ze in kunnen zetten wordt steeds diverser. We kunnen begeleiders inzetten als bijlesdocent, maar ook als invaller of surveillant’, legt Engelen uit.

Maria, moeder van twee leerlingen op de school, vertelt dat ze heel blij is dat de scholen subsidie hebben gekregen van de overheid om ervoor te zorgen dat elke leerling bijles kan krijgen. ‘Bijles is niet goedkoop en doordat we de bijlessen konden declareren kunnen mijn kinderen bijles krijgen.’

Voordelen                                                                                                                                                           

Hulp van bijlesinstituties is volgens Engelen zeer nodig. ‘Er zijn dagen dat er zo’n 10 à 15 docenten thuis zitten omdat ze corona hebben en of in quarantaine zitten. En dan is het grote aanbod hulp van bijlesinstituties erg fijn. Zij kunnen dan de lessen overnemen of surveilleren.’

Nadelen                                                                                                                                                                 

Maar volgens Engelen zit er ook een nadeel aan de groei. ‘Als school zie je dat goede docenten die hier lesgeven naar bijles instituten gaan, omdat ze het daar beter hebben.’ Dit zorgt ervoor dat het tekort aan leraren nog groter wordt. Ook zien ze in de lessen dat het er slechter aan toe gaat. ‘De leerlingen maken in de les geen huiswerk omdat ze het na school bij hun bijles gaan maken en dat zorgt ervoor dat ze in de lessen niks doen.’

Verslaggever Abel Aikema ging praten met Arie Boutkan. Hij heeft zelf een bijlesbedrijf en weet wat er allemaal bij komt kijken:

Over de auteur

Yael Muñoz

Yael Muñoz studeert journalistiek aan de Hogeschool Utrecht.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *