Kinderen lezen minder: ‘Vroeger werd je geprikkeld door een boek, nu door TikTok’

Kinderen lezen minder: ‘Vroeger werd je geprikkeld door een boek, nu door TikTok’

Bibliotheek Maarssenbroek

Vrijdag 2 april is het de Internationale Dag Van Het Kinderboek. In Stichtse Vecht wordt er hard aan gewerkt om lezen onder kinderen te stimuleren. Uit onderzoeken blijkt namelijk dat de Nederlandse jeugd steeds minder interesse heeft in lezen.

‘Ontlezing’

Uit vele onderzoeken blijkt dat jongeren steeds minder boeken lezen. Volgens een recent onderzoek genaamd ‘De digitale lezer’ van Stichting Lezen, lezen jongeren gemiddeld tien minuten per dag. Deze cijfers zijn sterk gedaald ten opzichte van vijf jaar geleden. Toen was het nog 40 procent meer. Hoe ouder kinderen worden, hoe minder interesse in het lezen van boeken er is. Dit blijkt ook uit een onderzoek uit 2019 dat Sardes, onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van onder andere opvang, heeft uitgevoerd in opdracht van de Onderwijsraad. Waar kinderen op de basisschool nog aangeven dat maar liefst 80 procent van hen positief staat tegenover thuis boeken lezen, is dit bij leerlingen op het VMBO gedaald naar 38 procent. Over de oorzaken wordt gespeculeerd. Digitalisering of te weinig stimulering in de vorm van voorlezen en kinderen kennis laten maken met boeken worden het meest genoemd.

Lezen op school

De Graaf Florisschool in Loenen aan de Vecht besteedt geen aandacht aan de Internationale Dag Van Het Kinderboek, maar vindt het stimuleren van lezen erg belangrijk. Directrice Laura Penseel legt uit: ‘Wij besteden geen aandacht aan deze dag omdat we keuzes moeten maken. Er zijn zoveel speciale dagen en initiatieven dat we onmogelijk alles aandacht kunnen geven. Toch besteden we ontzettend veel aandacht aan lezen. Elke ochtend beginnen we met een half uur waarin we woordjes lezen, prentenboeken bekijken of voorlezen’. De school heeft ook regelmatig boekpresentaties voor de leerlingen.

Tot haar grote spijt merkt Penseel dat kinderen minder lezen dan vroeger. ‘Vroeger werd je geprikkeld door een boek, nu door TikTok’. Ze vindt dat er zowel bij ouders als scholen een verantwoordelijkheid ligt als het gaat om het stimuleren van lezen. ‘Thuis begint het bij voorlezen, op school laten wij kinderen ook kennismaken met boeken. Helaas hebben wij geen samenwerking met een bibliotheek waardoor we geen bibliotheekboeken beschikbaar hebben. Ik moet zelf de boeken aanschaffen en krijg hiervoor geen subsidie van de gemeente. Dit is heel teleurstellend, maar wie weet verandert het in de toekomst’.

‘Lezen prikkelt de fantasie’

Moeder Simone uit Maarssen vindt het belangrijk dat lezen zowel thuis als op school gestimuleerd wordt. Haar dochter Rachel zit in groep zes en gaat al jaren maandelijks met haar moeder mee naar de bibliotheek. ‘Ik lees mijn kinderen veel voor en probeer ze nu ook de liefde voor het zelfstandig lezen bij te brengen’, vertelt Simone. ‘Ik heb vroeger zo genoten van mijn boeken. Ik kon dan even ontsnappen aan de werkelijkheid en aan ons drukke gezin. Lezen prikkelt de fantasie en zorgt ervoor dat je werelden, gezichten en plaatsen gaat creëren in je hoofd. Ik vind dat heel belangrijk’. Rachel geeft aan het leuk te vinden als er op school wordt gelezen. ‘We hebben vaak een uurtje ’s middags waar we een boek uit mogen kiezen om te lezen. Het is dan heel stil in de klas. Ik vind het altijd jammer als het weer voorbij is’.

 

Stille hoop

Bibliotheek Maarssenbroek organiseert ook geen speciale activiteiten rond de Internationale Dag Van Het Kinderboek maar heeft een groot aanbod aan andere activiteiten. Medwerkster Helen Cox geeft net als Laura Penseel aan dat dit te maken heeft met het feit dat er keuzes gemaakt moeten worden. ‘Er zijn ontzettend veel intitiatieven op het gebied van lezen. We werken samen met veel scholen en krijgen hiervoor subsidies van de gemeente’. Ook Cox merkt dat de interesse in lezen afneemt bij de jeugd. ‘Er zijn nu veel meer verleidingen zoals computerspelletjes en TV, daar is minder concentratie voor nodig dus daar kiezen kinderen sneller voor’. Om kinderen meer aan het lezen te krijgen zijn er acties waarbij schoolkinderen boeken mogen lenen of de actie ‘Boekenpret’,

Voor moeder Simone is er nog stille hoop. ‘Ik denk dat de opkomst van videospelletjes en bijvoorbeeld Netflix een grote rol speelt. Toch is het mogelijk dat dit ook weer omdraait. Dat zie je wel vaker met dingen. Mensen gaan nu ook weer muziek afspelen op vinyl, dus wie weet maakt het “ouderwetse” boek ook wel een comeback’.

Er is geprobeerd om een reactie van de gemeente Stichtse Vecht te krijgen over subsidies voor kinderboeken maar dit is tot op heden niet gelukt.

Verslaggeefster Yael Muñoz ging in gesprek met bibliothecaresse Helen Cox.

Over de auteur

Esther Abels

Esther Abels is geboren op 2 mei 1994 in Enschede. Ze is momenteel eerstejaars student Journalistiek aan de Hogeschool in Utrecht en heeft de ambitie om de kant van misdaadjournalistiek op te gaan. Ze hoopt in de toekomst eigen documentaires te kunnen maken en boeken te kunnen schrijven. Naast Journalistiek zingt en acteert ze en schrijft ze eigen muziek.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.