Dirigent Hans Boom leidt Bevrijdingsconcert Maarssenbroek: ‘Het gaat om vieren van vrijheid’

Dirigent Hans Boom leidt Bevrijdingsconcert Maarssenbroek: ‘Het gaat om vieren van vrijheid’

Orkest SDG tijdens het Bevrijdingsconcert in Kerkcentrum de Ark

Op 5 mei heeft het jubilerend orkest SDG Tienhoven het volledige avondprogramma gevuld van het Bevrijdingsconcert, onder leiding van dirigent Hans Boom. Dit op uitnodiging van het Comité 4 en 5 mei Maarssen & Tienhoven, die het concert hebben geopend en afgesloten. 

Hans Boom (61) is hoornist, dirigent en actief als trainer-coach in de schaatswereld. Hij dirigeert sinds 1982 en is nu bijna vier jaar actief met orkest SDG Tienhoven. Ook is hij inmiddels veertien jaar actief dirigent van Harmonie Aurora uit Driebergen en heeft hij met meerdere orkesten gewerkt. ‘Ik vind muziek maken een geweldig beroep en ook nog steeds een leuke hobby. En ik geniet van elk moment dat dat mag, zeker nadat we met corona bijna twee jaar op slot hebben gezeten.’ Boom vindt zijn beroep geweldig, omdat er in muziek altijd iets nieuws te ontdekken, toe te voegen en te identificeren is. ‘Het is zo levend dat zelfs als de muziek herhaald wordt, die niet precies hetzelfde is. En dat vind ik erg boeiend.’

Dirigent op Bevrijdingsdag 

Dit was het tweede concert wat Boom met SDG heeft gespeeld in de Ark op 5 mei. De eerste keer was het concert in de middag, deze keer was het een avondvullend programma. ‘Dat was anders dan eerder, maar het blijft een concert op 5 mei.’ Voor de dirigent is een concert op Bevrijdingsdag niks nieuws. Het allereerste Bevrijdingsconcert dat werd gegeven op de Amstel voor Carré, toen bijgewoond door Koningin Beatrix, door Marinierskapel der Koninklijke Marine. Hier is Boom van 1983 tot 2011 hoornist geweest. ‘Ik ben niet anders gewend dan op Bevrijdingsdag concerten te spelen.’ Ook op 4 mei bij herdenkingen heeft hij vaak gespeeld of gedirigeerd. Ondanks hij niet anders gewend is, vindt hij het mooi om op een dag als deze te spelen of dirigeren. ‘Het bepaalt een thema van de dag. Het gaat om het vieren van de vrijheid, het omgaan met verandering en het blij zijn met wat er is.’ Dit is vervolgens ook weer bepalend geweest voor de muziek die hij in het concert toegevoegd heeft.

Muziekkeuzes 

Het concert werd geopend met het stuk waar SDG dit jaar elk concert mee opent omdat ze dit jaar 100 jaar bestaan. Vervolgens werd er een vijftien minuten durend stuk gespeeld die teruggreep naar de herdenking met vioolmuziek door solist Frederik Bas: ‘The story of Anne Frank’. Hierbij werden foto’s en video’s getoond over het leven van Anne Frank om ‘de muziek luister bij te zetten’, aldus Boom. De stukken die voor de pauze werden gespeeld gingen vooral over het terugkijken naar alles wat te maken had met de Tweede Wereldoorlog. Zo werd A Sign For Freedom gespeeld van Thomas Asanger, dat heeft hij geschreven vanuit de onrust in de wereld. Ook werd Esther uit Soldaat van Oranje en een Iers stuk genaamd Lord Tullamore gespeeld. ‘Dit vertelde het verhaal van de Ierse neutraliteit in de Tweede Wereldoorlog. Omdat dat zo bijzonder is, paste dit Ierse stuk ook voor de pauze.’ Na het pauzeprogramma draaide de stukken meer om de vrijheid, het feestvieren en het blij zijn met wat er is. ‘Zo speelden we Utopia van Jacob de Haan, Joy of Music van Jan Hadermann en nog paar andere hele leuke feeststukjes.’

Verloop  

Na het nieuwjaarsconcert in januari dit jaar, heeft het orkest naar hun volgende grote concert toegewerkt. In dit geval het Bevrijdingsconcert. Ze hebben een keer per week op donderdagavond gerepeteerd en hebben daarnaast nog extra voorbereidingen getroffen op een repetitiedag in maart en twee dinsdagen. De voorbereidingen hebben geloond want de dirigent was erg tevreden over het concert en zijn 45 muzikanten. ‘Het orkest heeft goed gepresteerd, de solisten hebben fantastisch gepresteerd en er was een mooie sfeer. Ook was de opkomst heel behoorlijk.’

Over de auteur

1 reactie

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *