Onderwijsrijk begeleidt kinderen: ‘We zien dat er te weinig kennis binnen het onderwijs is’

Onderwijsrijk begeleidt kinderen: ‘We zien dat er te weinig kennis binnen het onderwijs is’

Onderwijsrijk is een bedrijf dat zich inzet voor de begeleiding van diverse kinderen in het basisonderwijs. Scholen en ouders kunnen de experts van Onderwijsrijk inschakelen voor de begeleiding van kinderen die bijvoorbeeld hoogbegaafd zijn. Eén van de oprichtsters is de Maarssense Dagmar Combé Streumer (38). Streumer is momenteel 15 jaar actief in het basisonderwijs en Onderwijsrijk is voortgekomen uit haar ervaringen voor de klas. Ze vertelt over haar bedrijf en waar zij zich mee bezig houden.

U bent een van de oprichters van Onderwijsrijk, wat doet dit bedrijf?

‘Wij houden ons bezig met de begeleiding van diverse kinderen die bijvoorbeeld hoogbegaafd zijn. Soms valt er iets op bij het leren of bij het gedrag van een kind. Mogelijk speelt er iets heel anders of is er sprake van een combinatie van factoren. Wij kunnen door bijvoorbeeld een school of door ouders als externe deskundige ingeschakeld worden om te helpen met van bepalen van wat de kenmerken en ondersteuningsbehoefte van het kind zijn. Ook zijn we in inzetbaar voor het organiseren van studiemomenten voor kennisdeling.’

Hoe is Onderwijsrijk tot stand gekomen?

‘Onderwijsrijk is tot stand gekomen omdat we merkten dat de vraag naar goede analyse en ondersteuning erg groot is. We zien dat er te weinig kennis en goede begeleiding binnen het onderwijs is. Dit richt (psychische) schade aan bij de leerlingen. Het herstellen hiervan is dan ook een langdurig traject. We hopen met Onderwijsrijk sneller inzicht te geven in het basaal vermogen en onvermogen dat de kinderen kenmerkt.’

Waarom vindt u het zo belangrijk om je in te zetten voor deze kinderen?

‘In het Nederlandse systeem zijn er voor de leerlingen met lagere cognitieve capaciteiten gelden beschikbaar om kleine groepen te formeren en zorg aan te laten sluiten. Voor leerlingen met hoge cognitieve capaciteiten, die door welke reden dan ook zorg nodig hebben, is dit er niet. Veel leerlingen zitten op hun basisschool vast omdat er geen passende begeleiding of uitstroom plek beschikbaar is. Het lastig is om na schooltijd nog aansluiting te vinden met anderen voor deze kinderen. Ook zijn er al voor langere periode patronen ingeslepen waardoor het aanleren van nieuw gedrag langer duurt. Het mooiste zou zijn als deze leerlingen op de school van herkomst al begeleiding hadden gekregen die passend is.’

Heeft u sinds jullie gestart zijn gemerkt dat er veel behoefte is aan Onderwijsrijk?

‘Ja dat merk ik zeker. We hebben nog niets gedaan om onszelf kenbaar maken. We hebben alleen een website en LinkedIn pagina gemaakt en de opdrachten stromen nu al binnen. Hier kan ik wel uit opmaken dat er behoefte is aan onze begeleiding.’

Wat zou u aan ouders willen meegeven die zich afvragen of hun kind wel de juiste begeleiding krijgt?

‘Dat het noodzakelijk is voor het kind om de juiste begeleiding te krijgen. Het met elkaar in de driehoek (school, ouders, leerling) meedenken het mooiste zou zijn. Vaak is de school nog, onbewust, onbekwaam. Ook de ouders hebben thuis vaak te maken met gedrag waar ze niet goed van weten hoe ze ermee om moeten gaan. Erkennen dat iedereen zijn aandeel heeft in het proces en er met een open blik samen voor willen gaan is erg belangrijk. Wij geloven er sterk in dat het beginnen met een hele kleine veranderingsbehoefte, iedereen naast elkaar zet en bewust maakt in het proces.’

Over de auteur

Stefan Brugts

Stefan Brugts is een 19 jarige journalist die schrijft voor de NOSV. Hij groeide op in Maarssen, in de gemeente Stichtse Vecht, waar hij veel over schrijft. Daarnaast loopt hij al een aardige tijd rond in de hiphop scene en dit is dan ook zijn voornaamste specialisatie.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.