Fietsstraat langs het Zandpad nog in constructie, ‘De toenmalige wethouder heeft het eigenlijk vier jaar laten liggen’

Fietsstraat langs het Zandpad nog in constructie, ‘De toenmalige wethouder heeft het eigenlijk vier jaar laten liggen’

Huis langs het Zandpad, waar de mogelijke fietsstraat komt. Foto: Japiot

D66 wil zien dat er meer vaart gezet wordt achter het aanleggen van een fietsstraat bij het Zandpad. Mark Tasche (59) is gemeenteraadslid voor D66, hij bracht het onderwerp onlangs weer aan het licht in de raadsvergadering. Tasche komt oorspronkelijk uit het Overijsselse Hengelo, maar is nu wonend in het Vechtse Nieuwersluis. 

In 2018 werd er bekend gemaakt dat er een fietsstraat zou komen langs het Zandpad. Dit betekent dat automobilisten hun snelheid moet beperken tot 30 kilometer per uur en dat fietsers altijd voorrang hebben. Momenteel is de fietsstraat er nog niet, tot grote ergernis van de bewoners. Mark Tasche heeft contact gehad met deze mensen, hij stelt naar aanleiding van deze gesprekken vragen aan de gemeenteraad over waarom er nog geen fietsstraat is. 

Oorsprong van het probleem

‘In 2013 zijn er gesprekken gestart over het Zandpad, zodat het wat veiliger werd voor fietsers.’ Zoals net benoemd, werd er in 2018 officieel bekend gemaakt dat er een fietsstraat zou komen. Dit werd middels een motie aangekondigd. ‘Het voordeel van een fietsstraat is dat de drukte af zal nemen, het doorgaans verkeer zal worden verminderd. Het bestemmingsverkeer kan wel gewoon blijven rijden, maar wel onder veiligere omstandigheden voor het kwetsbare verkeer dat er aanwezig is, zoals de fietsers.’ 

‘Eigenlijk waren alle partijen daar voorstander van, maar wat blijkt nu vier jaar later, het huidige college heeft nog niks met deze motie gedaan. De toenmalige wethouder heeft het eigenlijk vier jaar laten liggen.’ Jeroen Willem Klomps was de wethouder toentertijd. Hij is sinds september 2021 gestopt met zijn functie. Tasche praat met volle lof over de nieuwe wethouder, Arjan Wisseborn. ‘Toen Arjan Wisseborn zijn functie overnam, constateerde hij gelijk dat zijn voorganger vier jaar lang niks met de motie gedaan had. Vervolgens heeft Wisseborn een team gezet erop gezet en nu wordt het dus weer opgepakt. Hij maakte een plan waarmee er meer duidelijkheid kwam.’ 

Het team van Wisseborn

Wisseborn en zijn deskundigen kwamen er al snel achter dat het vanaf nu vier jaar kan gaan duren voordat er een fietsstraat staat. ‘Volgens Wisseborn is er nu een snelle- en een lange oplossing. Bij de snelle oplossing dan verven ze het asfalt en dan wordt er een fietsstraat van gemaakt.’ Wisseborn vindt wel dat het probleem dan niet echt verholpen is, aangezien auto’s daardoor niet zachter gaan rijden, zo constateren de verkeersdeskundigen van Wisseborn. 

‘Wisseborn stelde zelfs dat als de snelle oplossing doorgevoerd zou worden, dan zou de weg nog gevaarlijker worden dan dat die nu is. Dat willen we natuurlijk niet.’ Tasche kan zich goed in het verhaal van Wisseborn volgen, hij heeft daarentegen wel een aantal voorstellen. ‘Zouden er niet andere maatregelen kunnen zijn die er doorgevoerd kunnen worden? We zouden rond de tafel kunnen gaan met verkeersexperts, zodat we misschien de snelle en lange manier kunnen combineren. Vier jaar is namelijk echt heel ver weg nog.’ De weg zou bijvoorbeeld aangepast kunnen worden naar een weg voor bestemmingsverkeer. Dit zou betekenen dat de weg uit navigatiesystemen gehaald wordt. Het gevolg hiervan zou zijn dat de weg minder druk zou worden. 

De vraag van Tasche

Tasche zijn vraag was: ‘Zouden er niet nu al snelle manieren doorgevoerd kunnen worden, zonder dat deze in de weg staan van de definitieve oplossing?’ Hij heeft daar nog geen antwoord op vanuit het college. ‘We zijn wel gigantisch blij dat het nu eindelijk wordt opgepakt. Ik heb contact met de mensen waar het om gaat, die zijn ook erg opgelucht dat zij nu eindelijk wat meer duidelijkheid krijgen.’ Inwoners laten vooral weten dat ze gefrustreerd zijn doordat er geen gehoor werd gegeven door de gemeente.

‘Mijn doel van het stellen van deze vraag was vooral om de conversatie aan te gaan met de wethouder. Ik snap dat het nodig is om veel onderzoek te doen, maar ik vraag mij af of er geen dingen zijn die er nu al doorgevoerd kunnen worden zodat het probleem al enigszins verholpen wordt.’ 

Over de auteur

Wesley Koopman

Wesley Koopman is eerstejaars student aan de school voor Journalistiek te Utrecht. Wesley's interesses liggen bij sport en politiek. Wesley vindt het leuk om producties te maken over evenementen.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.