Basisschool St. Antonius introduceert nieuw traject voor zij-instromers

Basisschool St. Antonius introduceert nieuw traject voor zij-instromers

De onderwijsinspectie kwam onlangs met een rapport waarin vermeldt stond dat zij-instromers vaak te snel voor de klas staan. Dit geldt echter niet voor Jos Boersen, leraar op de St. Antonius basisschool in Kortenhoef.  Hij heeft een traject doorlopen dat er voor zorgde dat dit hem niet overkwam.

Maike van der Linden, schoolopleider aan de St. Antonius basisschool in Kortenhoef, heeft een nieuw traject ontwikkeld voor zij-instromers. Er doen achttien scholen van het Alberdingk Thijm college mee aan het traject. ‘De reden dat dit traject tot stand is gekomen, is naar aanleiding van de berichtgeving die naar buiten komt dat zij-instromers te snel voor de klas komen’, aldus Maike. Jos Boersen is een zij-instromer op deze basisschool. Zelf heeft hij een achtergrond in de financiële dienstverlening en maakte een paar jaar geleden het besluit zich op het onderwijs te storten. Jos heeft dit nieuwe traject succesvol doorlopen en staat nu naar eigen zeggen met plezier voor de klas.

Wat dit traject anders maakt dan de reguliere gang van zaken voor zij-instromers, is dat er een langere en intensievere periode aan vooraf gaat voordat de persoon bij het geschiktheidsonderzoek van de Hogeschool aankomt. Een hoog percentage komt niet door dit onderzoek heen, hierdoor vallen veel zij-instromers af nog voor zij voor de klas komen te staan. Door de intensievere screening en begeleiding binnen het traject wat ook Jos gevolgd heeft, is het percentage wat door het geschikheidsonderzoek heen komt vele malen hoger.

Hoe ziet dit traject er dan ongeveer uit? Allereerst moet een zij-instromer meelopen, ervaren hoe het is op een school.  Vervolgens zijn er speeddates, dit zijn gesprekken waarin mogelijke stageplekken worden besproken en bekeken. Daarna is er de crashcourse, hierbij volgt de zij-instromer vier avonden les en vijf stagedagen. De laatste stagedag wordt de zij-instromer gefilmd, de persoon in kwestie geeft dan twee lessen. Hierna wordt er binnen de stichting gekeken met wat voor een persoon zij te maken hebben en of ze het groene licht kunnen geven voor de volgende stap richting de Hogeschool.

‘Het traject is weliswaar een paar maanden langer dan een standaard traject, maar het betaalt zich uit in de kwaliteit in het onderwijs’, aldus Van der Linden. ‘De zij-instromer eindigt goed voorbereid voor de klas.’ Voor Jos geldt dit dus ook en tot slot gaf hij nog eens aan hoe ongelofelijk belangrijk het is dat de mooie kanten van het onderwijs benadrukt worden. ‘Het mooie is bijvoorbeeld als een kind moeite heeft met rekenen, vervolgens investeer je hier tijd in en na een week maakt het kind zelfstandig de sommen en je ziet eventjes dat vuistje de lucht in gaan. Het is een heel simpel voorbeeld, maar dat zijn wel de momenten dat je als docent echt denkt ja, die heb ik te pakken, het is gelukt,’ aldus Jos

In het audiofragment hieronder is te horen hoe hij zelf het traject heeft ervaren.

Over de auteur

Nick van Nijburg

Nick is een student journalistiek. Geboren op 18-11-1999 in Nederhorst den Berg. Hij zit in zijn eerste jaar op de Hogeschool van Utrecht. Zijn ambities liggen vooral binnen de sportjournalistiek. Ook heeft hij zelf een verleden in de topsport, als voormalig Nederlands kampioen wedstrijdzwemmen. Echter liggen alle routes voor hem nog open, hij is breed inzetbaar op alle facetten van de journalistiek.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *