Geen grote winst voor bloemenverkopers deze Valentijnsdag

Geen grote winst voor bloemenverkopers deze Valentijnsdag

NUMANSDORP – De prijs van de rode roos is sinds vorig jaar met 20% gestegen. Dit betekent echter nog geen woekerwinsten tijdens Valentijnsdag. ‘Je geeft uit als een vorst en ontvangt als een bedelaar.’ Dit zegt Jan Vermeulen over Valentijnsdag. Hij is eigenaar van de bloemenboetiek Dream Flowers. Ook laat Jan Vermeulen weten dat, hoewel hij rond Valentijnsdag 80% meer omzet maakt, er die dagen slechter verdiend wordt dan op andere dagen.                                                                                                                                                                                             

Marktwerking

Marktwerking bij goederen is in de economie het tot stand komen van een evenwichtsprijs, wanneer er een gegeven verhouding bestaat tussen vraag en aanbod. Bij bloemen gaat de marktwerking als volgt: het aanbod van de bloem is klein en de vraag is groot. Hierdoor stijgt de prijs. De vraag naar bloemen is in het laatste jaar gestegen. De indirecte reden hiervoor is te wijten aan corona. Tijdens de lockdown zaten mensen vooral thuis. Dit vonden mensen saai, daarom wilden ze wat meer vrolijkheid en gezelligheid in hun huis. Men kocht meer bloemen om het huis op te fleuren. Hierdoor is er meer vraag naar bloemen. Het aanbod van bloemen is gezakt door de hoge gasprijzen. De meeste bloemen komen vanuit het buitenland. Door de hoge gasprijzen en brandstofkosten is de import een stuk duurder geworden. Hierdoor worden er ook minder bloemen Geïmporteerd naar Nederland. Dit legt Stendert Zuurbier uit. Hij is de salesmanager van Handelshuis Fleurametz. 

De rode roos

Omdat de vraag naar rozen op Valentijnsdag extra groot is, zijn ze extra duur. De prijs van andere bloemen stijgen niet op Valentijnsdag. Dus de tulpen die in een Valentijns boeket zitten blijven even duur. Omdat de prijs van alle bloemen al verhoogd is, is de roos nog duurder geworden op Valentijnsdag. Een goede roos was op 14 februari in de winkel te koop vanaf €3.95. Jan Vermeulen vertelt dat er net zoveel rozen zijn verkocht als alle andere jaren, dus de prijs maakt niet uit voor de klanten. Toch is winst maken moeilijk voor mensen die rozen verkopen. De prijs mag namelijk niet te hoog worden. Dat komt door de maximumprijs, dat is een prijsgrens waar de winkelier niet overheen wil gaan. Afgelopen maandag werd de rode roos in de meeste gevallen verkocht voor de inkoopprijs, daarom was er voor de meeste bloemenverkopers weinig winst te behalen. 

Verschil

‘Chocolade heeft een constante inkoopprijs. Het verschilt niet tussen Valentijnsdag en andere dagen. We verkopen het ook voor hetzelfde geld’, aldus Desiree Jansen, eigenaar van ‘t Hoeksche Huisje een chocoladewinkel in Numansdorp. Het aanbod van chocolade is groot, dus wanneer de vraag naar chocolade groter wordt blijft de prijs gelijk. Daarom verkoopt Desiree tijdens de dag van de liefde dubbel zoveel chocolade harten als normaal. Ze vertelt ook dat tijdens deze dagen de omzet verdubbelt. Deze winkel maakt dus meer winst tijdens deze periode. De bloemenwinkel en chocoladewinkel worden beide beïnvloed door Valentijnsdag. Alleen allebei op een andere manier. Dit komt doordat er genoeg chocolade aanbod is. Bij de bloemenhandel is dit niet het geval. Valentijnsdag is dus een leuke dag om de liefde te vieren, maar het is ook een dag waarop winkeliers hard moeten werken.

Over de auteur

Floortje Appel

Toen ik 4 jaar was stapte ik lukraak op vreemdelingen af, om te vragen of ze mijn leeftijd wilde raden. Nadat ze niet geloofden dat ik één jaar was, onthulde ik dat ik op schrikkeldag was geboren. Nu Dertien jaar later ben ik nog steeds spontaan, dit helpt mee aan mijn journalistieke opleiding, deze opleiding volg ik aan de hogeschool Utrecht. Zeventien jaar geleden hebben mijn ouders mij de naam Floortje Appel gegeven, hoewel dat een mooie naam is, vind ik het leuk om bij de naam Raven genoemd te worden.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.