Oprichter Flytz: We willen graag een oplossing bouwen voor alle studenten

Oprichter Flytz: We willen graag een oplossing bouwen voor alle studenten

De oprichters van Flytz: v.l.n.r. Daan Peeters, Joost Wilmink en Renske Wytzes

ROTTERDAM – Joost Wilmink is samen met Daan Peeters en Renske Wytzes mede-oprichter van de in november 2021 in het leven geroepen mobiliteitsapp flytz. De app is alternatief voor het studenten-ov, maar in plaats van de bus, tram, metro en trein zijn ook de deelvervoerders toegevoegd aan het reisproduct. Door middel van een pilot in Rotterdam wordt nu onderzocht hoe het reisgedrag van studenten verandert met de nieuwe manier van openbaar vervoer

Hoe zijn jullie op het idee gekomen?

Eigenlijk vanuit een persoonlijke irritatie en idealistisch gedachtegoed. Er zijn zoveel verschillende mogelijkheden met zoveel verschillende apps om te reizen. Wil jij naar school of werk met de trein dan maak je naast de trein of bus vaak ook gebruik van een ov-fiets of deelscooter. Maar die opties worden niet meegenomen in de reisplanner en het studentenreisproduct.

Wanneer is dit idee gaan borrelen?

Twee jaar geleden toen wij zelf nog studeerden, begonnen we met dit idee over studenten en reizen. Dat moest beter en makkelijker. Vorig jaar in november hebben we het officieel opgericht, met als doel de reiservaring van studenten te optimaliseren en de steden en gebieden daaromheen bereikbaar, leefbaar en duurzaam te maken. De reiservaring van de studenten bestaat uit onder andere het studentenreisproduct en daar zijn we een pilot mee gestart.

Wat onderzoeken jullie precies in de pilot die nu is uitgerold?

We doen in deze pilot vooral onderzoek naar het reisgedrag van studenten. Het onderzoek loopt onder Rotterdamse studenten, maar we willen graag een oplossing bouwen voor alle studenten. Bijvoorbeeld internationale studenten, maar ook voor andere jongeren zoals je broertje of zusje. We hopen dat er een community ontstaat waarin elke gebruiker op zijn of haar manier met  plezier van a naar b kan. Die stappen zijn nu nog lastig te duiden. Het ministerie van I&W geeft jaarlijks een vast bedrag aan de vaste vervoerders zoals de NS en arriva om studenten mee te nemen, wij zijn benieuwd wat deelvervoerders daar aan toevoegen.

Hoe werkt de app precies?

We maken gebruik van de moves app. Hierin worden alle reisaanbieders van deelscooter tot treinen getoond. We zijn geen standaard reisplanner zoals 9292ov maar een app waarin je kan plannen, boeken en betalen. Je moet een keer je rijbewijs uploaden en dan heb je gelijk toegang tot alle mobiliteit. Door gebruik te maken van alle mogelijkheden kunnen we een stuk meer reisopties aanbieden. Bij elke optie laten we de reistijd en de kosten van de rit zien. In plaats van een gratis ov krijgen de studenten daarom een vast budget in de app gestort waarmee ze van alle mogelijkheden gebruik kunnen maken. De pilot loopt tot juli. We hopen in dat in september de eerste zaken uitgerold kunnen worden.

Waarom hebben jullie ervoor gekozen om de pilot in Rotterdam uit te rollen?

We hebben alle drie in Rotterdam gestudeerd. Daardoor kennen wij de markt hier iets beter dan in andere steden en is het dus een logische stap om in die omgeving te gaan testen. Daarbij wil Rotterdam ook de stad graag leefbaar en bereikbaar houden. Onderzoek heeft aangetoond dat een deelauto tot zes andere auto’s kan vervangen dus komen er minder auto’s in de stad. De gebieden die iets minder lekker aangesloten zijn worden door deze strategie beter bereikbaar. Hoe lekker is het als je in plaats van 20 minuten te lopen even een deelscootertje naar huis kan pakken?

Waarom richt Flytz zich vooral op studenten?

Studenten staan open voor veranderingen. Op het moment dat we met het idee begonnen waren we zelf ook student, dus we kennen de doelgroep beter. Er zijn nog weinig initiatieven op dit gebied gericht op de studenten dus er valt nog veel winst te behalen. Doordat studenten geen auto hebben zijn ze ook afhankelijker van het vervoer. Daar komt ook bij kijken dat recent onderzoek van de TU Delft heeft aangetoond dat meerdere vormen van mobiliteit op een plek, de wil om een auto te hebben verminderd. Zo maken we de steden leefbaarder.

Verslaggever Yim Goemans heeft deze app getest, dit kunt u bekijken in de video hieronder:

Over de auteur

Cornelis Hummel

Mijn naam is Niels Hummel. Ik ben een 23-jarige, nieuwsgierige student uit Krimpen aan den IJssel. Voordat ik het studentenleven in werd getrokken heb ik zes jaar in de binnenvaart gewerkt. Dat blijft voor mij een boeiende branche. Omdat u dit op de nieuwssite leest, zal het u niet verbazen dat ik de opleiding Journalistiek volg aan de Hogeschool Utrecht. Samen met een aantal van mijn medestudenten maak ik hier ware kunstwerken voor de ‘Nultiener’. Ik raad u zeker aan onze artikelen te lezen.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.