Het belang van de kinderboerderij in de stad

Het belang van de kinderboerderij in de stad

CHARLOIS – De lente is eindelijk begonnen: de vogeltjes fluiten ons weer wakker, de bomen en bloemen staan weer vol in bloei en ook de temperatuur schiet omhoog. Maar kinderen in een wijk als Charlois groeien tegenwoordig op in een stad met steeds meer asfalt en beton en steeds minder groen. Juist daarom is een kinderboerderij midden in de stad éxtra belangrijk.

Er is een groot verschil tussen kinderen die opgroeien in een dorp en kinderen die opgroeien in de stad. Stadkinderen groeien op in de drukte. In de stad overheerst ´de cultuur van de directe bevrediging´. Dit betekent dat elke behoefte aan contact, informatie, consumptie en geluk direct bevredigd kan worden. Ook kunnen de kinderen op jonge leeftijd al een kantoorjongen van een alcoholist of zwerver onderscheiden en zijn drugs een deel van het stadsleven. Volgens Psychologiemagazine vinden veel ouders van jongere kinderen het daarom beter als hun kinderen buiten de stad opgroeien en verhuizen naar het platteland. In een dorp werken kinderen meer mee met de volwassenen. Iedereen kent elkaar en dat levert een gevoel van veiligheid op. Ook zorgt het ruime landschap voor een gevoel van vrijheid. Alleen niet iedereen heeft de mogelijkheid om naar het platteland te verhuizen. Volgens een antwoord op een lezersvraag in trouw is het niet persé nodig om naar het platteland te verhuizen om je kind vrij te laten opgroeien, het vergt in een grote stad alleen iets meer planning.

interactieve lessen

Juist in een wijk als Charlois, in Rotterdam-Zuid, is het dus belangrijk dat er genoeg plekken zijn waar kinderen kunnen leren over natuur en dieren. Kinderboerderij de Molenwei is daar een goed voorbeeld van; voor scholen, kinderdagverblijf en BSO worden hier interactieve lessen gegeven. Brigitte Pepermans werkt met veel plezier op deze kinderboerderij en ook zij ziet dat het voor kinderen in de wijk nodig is meer bewust te zijn van de flora en fauna om hen heen. Ze hebben veel interactieve lessen, een voorbeeld daarvan zijn de verwerkingslessen, in de educatieve tuin. Jaarlijks komen er veertien klassen naar de kinderboerderij en iedere klas krijgt een gezamenlijke tuin. ‘Ze krijgen ook niet allemaal een apart tuintje, maar één grote. Zo leren ze ook om beter samen te werken met mekaar’, aldus Brigitte. Ze leren hier hun eigen groente te verbouwen zodat ze uiteindelijk een pizza kunnen bakken in de houtoven. ‘Zo worden ze er meer bewust van waar hun eten vandaan komt. Ze halen het meteen uit de grond, het komt niet uit een plastic verpakking’, aldus Brigitte.

een therapeutische werking

Naast de tuin worden er ook lessen gegeven op de kinderboerderij. ‘Op de kinderboerderij leren we bijvoorbeeld waar de melk vandaan komt en hoeveel liter melk je nodig hebt om kaas te maken’, aldus Brigitte. Ook geven ze huisdierenlessen, om de kinderen te leren wat er voor nodig is om een huisdier te houden en hoe een kind om moet gaan met een bepaald dier. ‘Dus eigenlijk bewustwording van de flora en fauna, ook hier in de wijk’, benadrukt Brigitte. Daarnaast ziet ze dat de dieren ook een therapeutische werking kunnen hebben op de bezoekers. Voor kinderen, mensen met een beperking, bejaarden is het fijn om met dieren te zijn, dit kan verschillende redenen hebben. Vaak komt dat omdat dieren onbevooroordeeld zijn en eerlijk. Het kan dieren niets schelen of een mens gehandicapt is, dement, onverstaanbaar praat of moeite heeft met sociaal contact. Ze vragen niet naar ervaringen of beweegredenen. Ze nemen de mens zoals hij/zij is. Ada Kurt komt vaak met haar dochter naar de kinderboerderij. Haar dochter heeft autisme en vind het soms moeilijk mee te komen met haar leeftijdsgenoten. ‘Ik kom vaak hier op de kinderboerderij met haar, dan zie ik haar echt opleven als ze alleen maar even een konijntje heeft geaaid’, aldus Ada. Brigitte merkt vaak dat dit soort momenten erg waardevol zijn. ‘Vaak is het al voldoende als iemand even zijn/haar verhaal bij een dier kwijt kan of even wat liefde kan krijgen zonder daar om te moeten vragen. ‘Dan komt diegene vaak terug gelopen met een glimlach op het gezicht’, aldus Brigitte.

Onderstaande video is een interview met Brigitte Pepermans, medewerker op kinderboerderij de Molenwei:

Over de auteur

Jessie Meeus

Ik ben geboren in 1999 in het pittoreske dorpje Made, in het zuiden van ons land. Mijn ouders noemde me Jessie en vanaf die dag ging het alleen maar bergopwaarts. Na mijn MBO opleiding afgerond te hebben ben ik het avontuur gaan zoeken buiten Nederland. Op parelwitte stranden en onder torenhoge palmbomen in Italië, Spanje en de Dominicaanse Republiek. Daar heb ik bijna vier jaar gewoond. Met een rugzak vol souvenirs en levenservaring kwam ik terug om mijn opleiding journalistiek te beginnen in Utrecht. Ik vertel het liefst verhalen. Leuke verhalen, spannende verhalen en soms ook emotionele verhalen. Dus ik dacht waarom maak ik niet van mijn passie mijn werk?

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.