{"id":1150,"date":"2024-10-23T16:50:59","date_gmt":"2024-10-23T14:50:59","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/onair\/?p=1150"},"modified":"2024-10-23T16:50:59","modified_gmt":"2024-10-23T14:50:59","slug":"kunstenaar-jan-is-de-man-ik-hoop-bewustwording-te-creeren","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/onair\/1150\/kunstenaar-jan-is-de-man-ik-hoop-bewustwording-te-creeren\/","title":{"rendered":"Kunstenaar Jan is de Man: \u2018ik hoop bewustwording te cre\u00ebren.\u2019"},"content":{"rendered":"
Amsterdam \u2013 Nog voordat de zon is opgekomen, staan de demonstranten van de actiegroep Milieudefensie in de startblokken om actie te voeren tegen onder andere de Rabobank en Unilever. In een grote bijeenkomst tussen de bedrijven staat het onderwerp klimaatverandering centraal en daarom willen de demonstranten \u2018het gesprek aangaan.\u2019 Ook kunstenaar Jan is de Man is bij de demonstratie aanwezig om live een kunstwerk te maken en hoopt \u2018hiermee bewustwording te cre\u00ebren.\u2019 <\/strong><\/p>\n Hoewel het als een positieve ontwikkeling klinkt dat onder andere de Rabobank en Unilever het gesprek aangaan over klimaatverandering, is dit volgens de actiegroep milieudefensie \u2018schijn\u2019. Volgens demonstrant Danielle van Oijen is er sprake van \u2018greenwashing\u2019 en lijken bedrijven groener door groene label en certificaten. Dit is echter \u2018schijn\u2019 volgens van Oijen: \u2018Consumenten denken goed bezig zijn, dit terwijl de ontbossing massaal doorgaat.\u2019<\/p>\n Namens Milieudefensie wil kunstenaar Jan is de Man ook een steentje bijdragen. Tijdens de demonstratie maakt hij live een kunstwerk. Jan is de Man staat bekend om zijn optische illusies op grote gebouwen, bij dit kunstwerk is zijn stijl overduidelijk: een groot spandoek vormt een certificaat. \u2018Het kunstwerk staat voor de groene label en certificaten van grote bedrijven. Mensen denken goed bezig zijn door iets te kopen met een groen label erop maar we worden allemaal voor de gek gehouden.\u2019 Volgens de kunstenaar \u2018raken consumenten enorm in de war.\u2019<\/p>\n Jan noemt \u2018het een uitdaging\u2019 om het verhaal rondom greenwashing duidelijk te maken via een kunstwerk. Maar hoop doormiddel van dit kunstwerk een stukje bewustwording te cre\u00ebren. \u2018De laatste tijd voel ik me soms zo moedeloos en zie ik dingen gebeuren waarvan ik denk: \u2018\u2019Dit zou anders moeten.\u2019\u2019 Zelf weet ik voor deze problemen nooit de oplossing, ik zit natuurlijk ook niet in de politiek. Maar door mijn kunst kan ik toch een verhaal vertellen en op deze manier hoop ik ook iets te doen. Ik weet natuurlijk niet of we hiermee echt iets bereiken maar ik hoop dat iemand daarbinnen straks denk: \u2018\u2019nu moeten we iets veranderen en iets goed doen.\u2019\u2019 Vertelt de kunstenaar bevlogen.\u2019<\/p>\n Verslagever Justine van Overeem was aanwezig bij de demonstratie om verslag te doen. Luister hieronder het radio item.<\/p>\n