{"id":1760,"date":"2025-02-21T10:11:50","date_gmt":"2025-02-21T09:11:50","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/onair\/?p=1760"},"modified":"2025-02-21T14:32:39","modified_gmt":"2025-02-21T13:32:39","slug":"factcheck-een-fatbike-kan-niet-onder-een-ander-wetgeving-vallen-omdat-fatbikes-en-elektrische-fietsen-makkelijk-aan-te-passen-zijn","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/onair\/1760\/factcheck-een-fatbike-kan-niet-onder-een-ander-wetgeving-vallen-omdat-fatbikes-en-elektrische-fietsen-makkelijk-aan-te-passen-zijn\/","title":{"rendered":"Factcheck: Een fatbike kan niet onder een ander wetgeving vallen, omdat fatbikes en elektrische fietsen makkelijk aan te passen zijn."},"content":{"rendered":"
Fatbikes, steeds meer jongeren rijden ermee rond, maar steeds meer fietsen gaan te hard. VeiligheidNL<\/a> ziet een toename van het aantal Spoedeisende Hulp behandelingen als gevolg van een verkeersongeval met een fatbike. Daarom wil de overheid dat er een aparte wetgeving komt voor deze fietsen. <\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Vorige week 11 februari in een commissiedebat<\/a> over verkeersveiligheid heeft de heer Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat, gezegd \u201c<\/span>Je kunt die fatbikes of elektrische fietsen zo makkelijk aanpassen dat er niet iets te bedenken is waarmee je de fatbike an sich aanpakt.\u201d<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n <\/p>\n Bewering\u00a0<\/strong><\/p>\n Een fatbike kan niet onder een ander wetgeving vallen, omdat fatbikes en elektrische fietsen makkelijk aan te passen zijn.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n <\/p>\n Oordeel<\/strong>\u00a0<\/span><\/p>\n Deels waar<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n <\/p>\n Bron van de bewering\u00a0<\/strong><\/p>\n Alleen een helmplicht en minimumleeftijd kunnen een einde maken aan de problemen met de fatbikes, stelt de Volkskrant<\/a> in hun artikel van 11 februari. Echter volgens de Minister van de PVV zijn deze maatregelen niet haalbaar. <\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n De minimumleeftijd\u00a0<\/strong><\/p>\n Steeds meer jonge kinderen rijden op een fatbike. Iedereen heeft ze weleens voorbij zien crossen. Jeroen Weppner, verkeersdeskundige, vertelt: \u201cJongeren kinderen zijn vaak niet zelf ontwikkeld, waardoor ze slechter verkeerssituatie kunnen in schatten.\u201d Er is een stijgende trend te zien in ongevallen met een fatbike, een verviervoudiging in 5 jaar bij jongeren. Dit blijkt uit een LIS-rapportage (2022)<\/a> van VeiligheidNL. \u201cHet gedrag van jonge kinderen op zo’n fiets is gevaarlijk. Ze weten niet hoe ze moeten handelen in gevaarlijke situaties\u201d, stelt Weppner. Daarom zou er een minimumleeftijd van 14 jaar moeten komen voor deze fiets. <\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n De helmplicht\u00a0<\/strong><\/p>\n Vanaf 1 januari 2023 is er een wettelijke helmplicht voor een snorfiets of een scooter. De overheid heeft het er nu ook over om voor een fatbike een helm te verplichten. \u201cHet is belangrijk om de schade van een ongeval zo klein mogelijk te houden. Hoe hoger de snelheid, hoe groter de schade. Een helm zou de kans op een letselschade verkleinen\u201d, legt Weppner uit. <\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n