{"id":776,"date":"2024-10-03T09:01:51","date_gmt":"2024-10-03T07:01:51","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/onair\/?p=776"},"modified":"2024-10-03T14:38:11","modified_gmt":"2024-10-03T12:38:11","slug":"subsidieregeling-voor-laadpalen-zwaar-vervoer-botst-met-netcongestie","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/onair\/776\/subsidieregeling-voor-laadpalen-zwaar-vervoer-botst-met-netcongestie\/","title":{"rendered":"Subsidieregeling voor laadpalen zwaar vervoer botst met netcongestie"},"content":{"rendered":"
Vanaf dinsdag 1 oktober geldt de nieuwe Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur Zwaar Vervoer (SPULA). Dit terwijl het elektriciteitsnet, volgens de Rijksoverheid, al bijna vol zit. “Niet overal in Nederland zijn er problemen op het elektriciteitsnet, daarnaast zijn er ook mogelijkheden om mitigerende maatregelen te nemen,” vertelt Bert van Mourik, projectleider mobiliteit bij Stichting Natuur & Milieu.<\/strong><\/p>\n Nieuwe laadinfrastructuur wordt alleen geplaatst op plekken in Nederland waar dit mogelijk is. Dit moet voorkomen dat er stroomproblemen ontstaan, beweert Van Mourik. \u201cAlle maatregelen die nu worden getroffen, zijn echter onvoldoende om netcongestie op te lossen,\u201d stelt Bram Straten, senior manager bij Windkracht 5. “Hoe slim de oplossingen ook zijn, we zullen nieuwe kabels moeten blijven leggen,” aldus Straten.<\/p>\n Investeringen en uitdagingen<\/strong><\/p>\n De Rijksoverheid geeft aan dat netbeheerders fors investeren om het elektriciteitsnet de komende jaren uit te breiden. Vanaf 2025 zullen de jaarlijkse uitgaven hiervoor oplopen tot 8 miljard euro per jaar. De overheid wil meer grond beschikbaar maken voor uitbreiding van het net. Volgens Van Mourik zal door de subsidie het aantal aanvragen voor het plaatsen van extra vermogen stijgen. “Dat kan het elektriciteitsnet niet aan, waardoor de wachtlijsten langer zullen worden,” zegt hij. “Netcongestie heeft wel degelijk een vertragend effect op de verduurzaming,” beweert Straten.<\/p>\n “Bedrijven moeten zelfvoorzienend zijn en zoveel mogelijk energie zelf achter de meter opwekken voor eigen gebruik, bijvoorbeeld door de inzet van\u00a0 slimme batterijen en zonnepanelen,” zegt Anne Siepel, directeur en engineer bij OTG.energy. Volgens de Rijksoverheid kunnen batterijen helpen bij piekmomenten, door de belasting van het net op te vangen. “Ook is het essentieel dat een laadpaal uitgerust is met een EMS-systeem. Dit systeem zorgt ervoor dat de opgewekte energie direct naar het vervoermiddel gaat in plaats van naar het elektriciteitsnet.”<\/p>\n