Middelbare scholieren leren creatief te ondernemen

Middelbare scholieren leren creatief te ondernemen

(foto: Job Klinkenberg) Jeffrey Schreuder

Op het Visser t’ Hooft Lyceum in Rijnsburg krijgen leerlingen les in  creatief ondernemen. Zo is er een project bezig waarbij rond de tachtig leerlingen een workshop krijgen over hoe zij een nieuwsitem moeten maken. Dit soort projecten gebeuren landelijk amper, dat maakt dit dus best speciaal. Jeffrey Schreuder de eigenaar van de Zintuigfabriek, waar jongeren leren creatief te ondernemen, is ingehuurd om dit project te begeleiden.  

De leerlingen komen binnen, het wordt het erg druk in de aula, veel gepraat en rumoer. Wanneer Schreuder begint met de uitleg wordt het langzaam wat stiller. De leerlingen krijgen te horen dat ze een nieuwsitem in elkaar moeten gaan zetten.  

De leerlingen moeten zelf groepjes maken en binnen deze groepjes beslissen wie welke rol zou moeten krijgen. Er waren verschillende rollen om uit te kiezen zoals regisseur, presentator, editor, cameraman (-vrouw) en reporter. De rollen werden door Schreuder goed en zorgvuldig uitgelegd zodat de leerlingen geen vragen meer hadden. Er waren twee jongeren van de Zintuigfabriek mee die de leerlingen konden uitleggen hoe de officiële camera’s werken. Elk groepje kreeg een onderwerp aangewezen door de leraar. Binnen dit onderwerp konden ze hun eigen creativiteit de vrije loop laten. 

De leerlingen krijgen een week om dit item te maken. Zo leren zij creatief te ondernemen en eigen filmpjes te maken. Deze workshop is al eerder gedaan bij kinderen op een basisschool in Katwijk. Met succes, en nu, na groot succes gaan ze het ook doen op de middelbare school. ‘In de toekomst gaat het maken van dit soort video’s erg belangrijk worden.’ Zegt Schreuder. Zo is het volgens hem veel leuker en beter om filmpjes te sturen binnen een bedrijf om mensen te informeren dan bijvoorbeeld mailtjes. ‘zeker in deze coronatijd is het belangrijk dat mensen kunnen communiceren om regels en veranderingen binnen een bedrijf aan te kaarten door middel van professionele video’s.’  

Je ziet dat de jongeren er veel zin hebben om te beginnen met dit project. Zo zijn ze al druk aan het brainstormen over hoe ze dit project gaan inrichtenJe ziet dat het goed is dat de leerlingen hun creativiteit mogen gebruiken. Dit maakt ze toch weer extra enthousiast. 

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *