Reisje naar de toekomst, of bestaat de toekomst voor reizen niet

Reisje naar de toekomst, of bestaat de toekomst voor reizen niet

Foto ter illustratie (foto: Brett den Heijer)

Laatst heb ik de app ‘OVinfo’ gedownloadzodat ik bussen en treinen live kan volgen. Elke kleine vertraging kan je zien. Maar kan de buschauffeur er dan wat aan doen. Meestal zijn het verkeersgekken die het rijden met een twaalf meter lang voertuig voor zo’n buschauffeur vrij lastig maken. Dat weet ik uit ervaring, omdat reizen mijn grootste hobby is. Helaas kan je deze hobby tijdens corona lastig uitvoeren. Reizen is nog net niet verboden. Waag het dan ook niet om zonder reden de bus in te stappen, want je wordt raar aangekeken. Oh ja, vergeet je mondkapje niet op te zetten voordat je instapt. Anders levert het je ook nog een belachelijk hoge boete op van 95 euro.  

 Door de verkeersgekken tegenwoordig is het beroep chauffeur dus al lastig uit te voeren. Maar naast de stress in het verkeer komt er nu een nieuwe factor bij; de toekomst van hun baan. Het is verschrikkelijk wat er gebeurd in OV-land. Bedrijven moesten afgelopen jaren al miljoenen bezuinigen op de dienstregeling waardoor veel lijnen verdwenen. Het bereikt nu een hoogtepunt. Buslijnen verdwijnen nu ook omdat de lijn niet rendabel is. Oorzaak daarvan van de terugloop van reizigers in het openbaar vervoer. De overheid is daaraan de schuldige. Doordat reizen niet meer mocht, moest men masaal de auto boven de bus kiezen. Het levert dan ook weinig op voor een ov-bedrijf als er geen reizigers meer zijn.  

 Dan denk je vast dat zodra het reizen weer maghet bedrijf weer volle bak er tegenaan kan. De bussen gaan weer voller zitten en de kosten zijn hoog geweest maar dat halen we wel weer in. De gedachte is te begrijpen, maar de bussen bleven gewoon rijden en er waren heel soms reizigers die de bus nodig hadden tijdens de gedeeltelijke lockdownHelaas houdt corona dan bijvoorbeeld de onderhoudskosten niet tegen. Die bleven gewoon doorgaan. Wie betaalt dat? Het vervoerbedrijf zelf! En dat draait uiteindelijk op een mogelijk faillissement voor het bedrijf 

 Ik houd mijn hart vast over de toekomst van de dienstregeling in onze regio. In 2023 moet er een nieuwe vervoerder met nieuwe bussen komen. Het contract van huidige vervoerder Arriva loopt dan af en moet verplicht weg. Maar nu al die vervoerders geen winst kunnen maken, is het lastig om een stuk of 200 nieuwe bussen aan te schaffen lijkt mij. 

 Ik las afgelopen week een artikel van het BNDeStem waarbij zij dezelfde zorgen hebben bij het busvervoer in de toekomst, maar dan in hun regio namelijk Brabant. Daar is het ook nog maar de vraag of er een vervoerder financieel in staat is om een nieuwe concessie te betalen. Want voor de goede orde, meestal is zo’n concessie honderden miljoenen waard. Een leuk bedrag wat je als bedrijf mag betalen wanneer je de concessie hebt gewonnen. Het is dus te vergelijken met een vest-broekzak verhaal. Je investeert in goed vervoer en hoopt daar uiteindelijk winst uit te halen. 

 Het is nu afwachten. Kan mijn oma nog wel met de bus naar het ziekenhuis voor haar COPD-controle? Kan mijn broertje nog wel naar zijn middelbare school over een paar jaar? Kan ik nog wel met de bus naar het station zodat ik mijn vader kan bezoeken? Het is voor mij onduidelijk, maar het wordt tijd dat de overheid is gaat ingrijpen en geld gaat investeren! En anders geen bus meer in de toekomst. Jammer als mijn hobby zo gruwelijk verpest wordt door de overheid.  

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *