mboRijnland maakt zich zorgen over haar studenten

mboRijnland maakt zich zorgen over haar studenten

MboRijnland (foto, Lotte Hesseling)

In heel Nederland hebben Mbo’ers het lastig met een stageplek of leerwerkplek vinden sinds de coronacrisis. In regio Holland Rijnland lopen de tekorten hoog op, onderwijsinstelling mboRijnland maakt zich zorgen. ‘Het is een grote uitdaging op dit moment, voor alle mbo-instellingen in Nederland’.

Mbo-instellingen worstelen met een tekort aan stageplekken en leerbanen voor haar studenten. Uit cijfers van het Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs bedrijfsleven (SBB) blijkt dat begin oktober dit jaar er een tekort is van ruim twintigduizend stageplekken en leerbanen. 41% van de mbo-instellingen geeft aan dat de coronacrisis hier de oorzaak van is. Holland Rijnland is een van de regio’s waar het SBB de grootste tekorten ziet met maar liefst 2023 stageplekken en 69 leerbanen te weinig.

MboRijnland, een mbo-instelling met verschillende locaties in regio Holland Rijnland, ervaart een tekort van ruim 800 stageplekken. Gijs Vlieland, directeur Dienstverlening, vertelt dat veel bedrijven nu geen stagiaires nodig hebben vanwege de coronacrisis. Bijvoorbeeld bij de opleiding Toerisme en Recreatie vinden studenten het lastig om een plek te vinden, vakantieparken zitten met annuleringen en stages in het buitenland zijn stopgezet. Vooral BBL-studenten zitten in een lastig parket volgens Vlieland. Zij werken 3 à 4 keer per week en gaan maar één dag naar school. Hun contracten worden vaak niet voortgezet. ‘Zo zien we bijvoorbeeld dat studenten niet door hun proeftijd komen waardoor zij geen leerwerkplek hebben én daarmee ook geen inkomsten’, vertelt Vlieland.
BOL-studenten gaan 3 à 4 keer per week naar school en lopen kortere fulltime stages. Zij die al een stageplek bezitten kunnen veelal toch terecht omdat stages zijn aangepast of uitgesteld.

De gevolgen voor studenten zijn groot. ‘Uiteraard is praktijkonderwijs voor onze studenten een essentieel onderdeel, dus daar maken we ons zorgen over. De praktijk is waar onze studenten het vak leren en op basis van de vaardigheden die zij hier opdoen, stromen zij straks in op de arbeidsmarkt’, beweert Vlieland. Daarnaast zijn ook veel lessen online en niet fysiek. Volgends Katrien van Hees, directeur Economie, heeft het voordelen en nadelen. Het verzuim is bij online lessen bijvoorbeeld veel lager maar het grote nadeel is dat er veel minder zicht is op de studenten. ‘In een enkel geval zien we nu al dat studenten vertraging op gaan lopen en kan dit helaas niet altijd voorkomen worden’, vertelt Vlieland. mboRijnland probeert studenten op verschillende manieren te helpen, zo zijn bijvoorbeeld stageperiodes en lesperiodes omgeruild en samen met bedrijven zijn vervangende opdrachten opgesteld.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *