Recensie: begin het jaar goed met een nieuw seizoen Cobra Kai

Tijdens de lockdown is een film/serie kijken niet onmogelijk! Bron: Brett den Heijer

Het was best lang wachten, maar het derde seizoen van Cobra Kai is eindelijk uitgebracht. Het einde van seizoen twee eindigde met een spannende cliffhanger, maar in het nieuwe seizoen krijgt dit een vervolg. Deze recensie bevat mogelijk spoilers van vorig en dit seizoen, dus als je nu al benieuwd bent zal ik nu de tv aanzetten en de serie kijken!

In het vorige seizoen gaf Johnny Lawrence zijn leerlingen anders les dan dat John Kreese dat deed. Hierdoor ontstond een tweedeling in de school met als gevolg dat letterlijk alle leerlingen met elkaar aan het vechten waren. Het seizoen eindigd dan ook in een knokpartij tussen Miguel en Robby, dat slecht afloopt voor Miguel. Hij raakt bewusteloos en het seizoen heeft dan ook een spannende climax.

In seizoen drie wordt er gelijk weer begonnen waar we in seizoen twee achter waren gebleven. Helaas ligt Miguel in coma, terwijl de ‘dader’ Robby op de vlucht is voor de politie. Johnny en Daniel gaan ook op zoek naar Robby. Daarvoor moet Johnny wel zijn dojo achterlaten. En je kunt het al verwachten, John gaat de twee heren dwars zitten in de zoektocht naar de ‘dader’ en maakt het leven van de leerlingen op de sportschool zuur. Al met al levert het nieuwe seizoen niet echt concreet iets op, maar het kan misschien beter worden gezien als een seizoen waarin opengelaten gaten van vorige seizoenen worden opgevuld.

‘‘Never. Can’t. Those are just words. They’re meaningless!’’ – Uitspraak Johnny Lawrence, S3

Uit de jaren ‘80 hoef je echt niet te komen om deze serie leuk te vinden. Het is spannend voor een ieder die van karatefilms houdt. Stiekem is de serie een gevolg op de Karate Kid films van vroeger en dat is ook dit seizoen weer goed te zien aan de oude bekenden die terugkeren. Zoals Kumiko, de oude vriendin van Daniel. Dat er vertrouwde personages terugkomen maakt het denk ik wel leuker voor de kijkers van Karate Kid.

Concluderend kan ik zeggen dat dit seizoen niet echt iets nieuws heeft uitgebracht. Het kan gezien worden als een bruggetje van de vorige seizoenen naar de toekomst. Er is al bekend gemaakt dat er minimaal nog drie seizoenen aankomen en ik hoop dan ook dat er meer spectaculeren acties komen zoals die er waren in seizoen twee. Ook het tempo ligt vrij laag, dus dat lijkt mij ook een puntje waar ze aan zouden kunnen werken. Als dat tempo omhoog gaat en er weer wat spannendere scenes komen, ga ik zeker kijken!