Basisschoollerares: “In corona tijd is contact het allerbelangrijkst”  

Basisschoollerares: “In corona tijd is contact het allerbelangrijkst”  

Afbeelding via:

Evelyn Westra (62) geeft les aan groep 7/8 op de Maranathaschool in Nieuwkoop. Ook deze basisschool geeft geen fysieke les meer tijdens deze tweede lockdown. Met vallen en opstaan heeft ze het digitaal lesgeven moeten leren. Toch hoopt ze dat ze de kinderen snel weer kan zien. 

Westra zit onderhand al zo’n dertig jaar in het onderwijs. Voor haar en vele andere leraren is het onlineonderwijs best nieuwmaar ze heeft zich er noodgedwongen in ontwikkeld en probeer er nu zo goed als mogelijk de kinderen mee te helpen

‘Had jij verwacht dat de basisscholen zouden sluiten?’
Nee dat had ik niet verwacht. Ik had alleen op een sluiting van de middelbare scholen gerekend. Maar nu het schijnt dat de gemuteerde variant van het coronavirus ook voorkomt onder jongere kinderen, vind ik het eigenlijk wel prima dat de basisscholen gesloten zijn. Er wordt namelijk gezegd dat die variant zich sneller verspreidt. Ik vraag mij af in hoeverre wij dan nog effectieve veiligheidsmaatregelen kunnen treffen om het onderwijs veilig te houden.”

‘Hoe ziet jouw lesdag er nu uit?’
“Ik geef nu les aan de combinatiegroep van groep 7 en 8. Ik begin eerst met een blok spelling en taal voor groep 7. Zodra zij instructies hebben gekregen is groep 8 aan de beurt. Na hun les spelling en taal, krijgt groep 7 rekenles. Dan volgt de rekenles voor groep 8. In de middag is er nog een vragenuurtje. Naast de lessen die ik s’ ochtends geef, maak ik nog instructievideo’s. Vakken als wereldoriëntatie, gym en handvaardigheid vallen grotendeels weg.”

‘Tijdens de eerste lockdown waren de basisscholen ook gesloten. Wat is er nu, tijdens deze tweede lockdown, anders dan bij de eerste lockdown?’
“Toen de basisscholen tijdens de eerste lockdown werden gesloten, was dat een soort shock omdat we zoiets nog nooit hadden meegemaakt. Je moet een heel nieuw systeem opzetten wat voor de leraren én de leerlingen werkt. Alles werd in een noodtempo vanuit huis geregeld. Voordat alles goed werkte waren we al drie weken verder. 
Nu, tijdens de tweede lockdown, zijn we voorbereid. Door van tevoren te oefenen met het programma Google Classroom, weten de leerlingen hoe het systeem werkt. Ook is er duidelijk besproken hoe we te werk zouden gaan bij een eventuele tweede lockdown. Dit alles met het gevolg dat iedereen bij de online les aanwezig is. Iets wat in de eerste corona periode niet veel gebeurde.”

‘Denk jij dat veel leerlingen een achterstand zullen oplopen door deze manier van onderwijs?’
Sommige leerlingen zullen zeker achterstand oplopen door deze manier van onderwijs. Je merkt dat de motivatie niet heel sterk is omdat de leerlingen nu veel vrije tijd hebben. Daardoor zitten ze niet echt in de ‘leerstand’, en dat zie je gelijk terug in de lessen. Iemand logt in en weer uit en ze vinden het lastig om rustig voor de camera te zitten.”

‘Hoe voel jij je over corona? Ben je er bang voor?’
“Ik ben niet bang voor corona maar als ik weet dat het virus ergens is vastgesteld, probeer ik het wel te ontlopenTen tijde van de fysieke lessen waren er op school veiligheidsmaatregelen getroffen wat ervoor zorgde dat ik mij goed voelde bij het lesgeven. Er waren duidelijke afspraken over wanneer de kinderen allemaal hun handen moesten wassen. Voor in de klas had ik een scherm dat ik kon gebruiken wanneer ik met een individuele leerling zat zodat ik geen direct contact met hen had. Als ik het zelf nog zou willen, had ik ook een spatscherm wat ik kon dragen.”

‘Voel jij je als leraar goed ondersteund?’
“Iedere leerkracht loopt tegen verschillende problemen aan. Daarom hebben wij twee keer in de week een bijeenkomst waarin we het hebben over de huidige situatie. Het beleid dat wij voeren wordt ook steeds wat aangepast wanneer dat nodig is.”

Juf Westra hoopt dat er snel weer fysieke lessen mogelijk zijn. “Ik hoop dat de sluiting alleen voor de komende twee weken geldt want ik denk dat je meer uit een fysieke les haalt. We doen met zijn allen ons uiterste best om iedereen zoveel mogelijk erbij te betrekken. Dat doen we door dagelijks contact met de leerlingen te houden. In coronatijd is contact het allerbelangrijkste. Op die manier weten de kinderen dat er iemand op ze let, en dat ze ertoe doen.” 

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *