Column: “Ga je mee pils harken, amigo?”

Column: “Ga je mee pils harken, amigo?”

“Zullen we spebi’s(1) kopen voor de domibo(2)? Echt zin in, heerlie(3). Oh ja, we hebben ook nog itakru(4) nodig!” Dit hoorde ik gisteren in de Albert Heijn, of beter gezegd ‘Ap’. Waarom hebben studenten, en dan voornamelijk de vrouwelijke, hun eigen taaltje?

Ik zal het eerlijk verklappen, ik doe er zelf ook een beetje aan mee: maar waarom is mij eigenlijk nog niet duidelijk. Wanneer ik een nieuwe term heb gehoord, gebruik ik die eerst ironisch. Hierop volgen meestal reacties: “Saar, praat eens normaal.” “Why?”. Dat vraag ik mezelf nu dus ook af. Vooral omdat die termen mijn genormaliseerde vocabulaire inkruipen!

Jongerentaal, of in dit geval studententaal, is een overduidelijk voorbeeld van een groepstaal. Taalgebruik kan namelijk gebruikt worden om aan te tonen dat je bij een bepaalde sociale groep hoort. Door termen als ‘bakken vouwen(5)’ en ‘barfje leggen(6)’ uit het studentenjargon te gebruiken, laat je wel even heel duidelijk merken dat je bij de groep ‘studenten’ hoort en niet bij die saaie burgers. Je laat zien wat jouw identiteit is en bent tegelijkertijd bezig met je identiteit te vormen. Het jargon werkt als verbindingsfactor.

Waarom reageren sommige mensen dan zo spottend op studententaal?

  • Het is slechts een middel dat voor verbinding zorgt;
  • Het helpt ook nog eens bij het vormen van je identiteit;
  • En voor zover ik weet heeft niemand er last van!

Ergens snap ik deze kritische luisteraars wel. Het studentenjargon moet wel in de wereld van de student blijven, en niet uiteindelijk op de werkvloer belanden. “Succes met solli(7), amice!(8)”, dekt toch niet helemaal de lading.


1. Speciaalbiertjes. 2. Donderdagmiddagborrel. 3. Heerlijk. 4. Italiaanse kruiden. 5. Een plastic glas bier in één keer leegdrinken en dubbel vouwen. 6. Braken. 7. Sollicitatie. 8. Vriend.

Over de auteur

Sarah van Houwelingen

Taal is zeg maar echt mijn ding.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *