Hoe mindfulness studenten kan helpen tijdens de coronacrisis

Hoe mindfulness studenten kan helpen tijdens de coronacrisis

De huidige generatie studenten heeft het nu tijdens de coronacrisis nog extra zwaar. Studiestress en prestatiedruk zorgen ervoor dat veel studenten de bomen door het bos niet meer kunnen zien. Mindfulness kan volgens Marjolein Prenger, docent Positieve Psychologie aan de Universiteit Twente, de student helpen om de regie weer terug te krijgen.

 

Hoe zou je mindfulness eigenlijk beschrijven aan een leek?

“Mindfulness heeft te maken met het leren om opmerkzaam te zijn. Je leert om niet in de automatische piloot in de waan van de dag maar door te rennen. Je leert bewuster te zijn om van moment naar moment te kijken en wat zich voordoet op zo’n dag. Je leert leven in het moment en af en toe te stoppen.”

Die bewustwording zorgt dan ervoor dat je rustig wordt van bijvoorbeeld meditatie?

“Ik denk dat dat een beetje een valkuil is. Het is niet persé dat je rustig wordt maar het is stilstaan bij het moment en dat is niet altijd rust. Het is meteen goed om die aanname te herzien want als je mediteert zullen er ook momenten zijn dat je niet lekker in je vel zit. Psychologisch gezien is het vooral bezig zijn met wat zich op dat moment voordoet en dat kan wel ontspanning zijn – maar kan ook heel iets anders zijn. Die opmerkzaamheid is juist het meest helpend omdat je dan de keuze hebt om er iets mee te doen. Je neemt regie terug.”

Is die regie terugkrijgen ook waarom het zo’n effectieve behandelmethode kan zijn voor psychische stoornissen zoals bijvoorbeeld een angststoornis? 

“Ja, ik denk het wel. Vooral bij angst of een burn-out kan het helpen, wanneer je voelt dat je leven je door de vingers glipt of je nergens meer invloed op hebt. Ik denk dat het dan een heel heilzaam component kan zijn want je leert dat je altijd terug kan vallen op je lijf en adem. Je leert dan met een bewuste houding reageren op situaties. Het overkomt je dan niet allemaal meer.”

De studenten hebben nu net als iedereen te maken met de coronacrisis. Kan de mindfulness de student een beetje een steentje bijdragen in stressvolle tijden als deze?

“Dat denk ik zeker. Ik zie dat steentje bijdragen dan vooral weer in die bewustwording. Bij klachten zoals somberheid, fysieke klachten door bijvoorbeeld slecht slapen kan het zeker helpen. Het kan een heel goed element zijn om op jonge leeftijd te leren dat je kunt ‘stoppen’. Je kan dan vanuit rust andere keuzes maken. Ikzelf was moeder geworden en de hectiek van kinderen krijgen zorgden ervoor dat ik met mindfulness begon. Ik had heel graag in mijn studietijd mindfulness geleerd! Die jaren zijn voorbijgevlogen, waar was ik met mijn aandacht? Nou, ik was er niet met mijn aandacht.”

Heeft u nog tips voor de studenten misschien iets binnen de kaders van het mindfulness willen uitproberen? Waar moeten ze beginnen?

“Ja! Schrijf je in voor een cursus, dat kan online en dat is natuurlijk heel laagdrempelig. Er zijn veel kennismakingsworkshops. Zet een app op je telefoon, ga podcasts luisteren. Zoek iets dat voor jou passend is bij je eerste kennismaking met mindfulness.”

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *