Accijns omlaag en laadkosten omhoog

Accijns omlaag en laadkosten omhoog

credits: Madelief Bakker

UTRECHT-ZUID – Vanaf vandaag is tanken een stuk goedkoper. Deze regeling gaat tot het einde van het jaar duren, ter compensatie van de hoogste inflatie in bijna 40 jaar. Bestuurders met een elektrische auto profiteren hier alleen niet van. Integendeel: bewoners van de gemeente Utrecht moeten vanaf 1 april 5 cent per kWh meer betalen. Michiel Norg baalt hiervan: ‘Ik had geen idee en ik vind het bijzonder jammer’.

 

‘Een historische accijnsverlaging’, zo noemde de NOS het. Het kabinet heeft besloten om de accijns te verlagen als reactie op de opgelopen brandstofprijzen. De regeling zou tot het einde van het jaar duren en gaat volgens consumentencollectief United Consumers om een prijsverschil van gemiddeld 13 cent op de dieselprijs en 20 cent op de benzineprijs. Tankstations verwachten extra drukte, stelt Ewout Klok van de belangenvereniging tankstations vast: ‘Het zakelijke verkeer blijft tanken ondanks de hoge brandstofprijzen maar we zien dat particulieren het uitstellen’. Hij heeft pomphouders geadviseerd om deze dagen rekening te houden met meer klanten.

Dat het kabinet 1,7 miljoen euro beschikbaar stelt voor de tijdelijke maatregel wordt gezien als een verrassing. Politiek commentator Roel Schreinemachers noemt de verlaging ‘een stevige tegemoetkoming’. “Het is ongebruikelijk dat het kabinet miljarden uittrekt voor het compenseren van de koopkracht. Ook de snelheid waarmee dat gebeurt is zeldzaam. Hieruit blijkt wel dat het kabinet de urgentie voelt. Ook de Tweede Kamer drong aan op snelle oplossingen. Al is het de vraag of het genoeg is, want het is moeilijk te voorspellen hoe de brandstofprijs zich ontwikkelt.” Zelfs na de getroffen maatregel is de benzine nog steeds duurder als een aantal maanden geleden, maar Gerbert Vissers, eigenaar van een tankstation in Breda, meldt bij NOS dat hij erg blij is dat de Nederlandse regering dit heeft gedaan.

Fossiele brandstoffen

Op de maatregel volgde kritiek over de negatieve effecten op het klimaat: door benzine en-dieselauto’s wordt de luchtkwaliteit in Nederland een stuk minder. De ANWB vermeldt dat er bij elke liter diesel die je verbruikt 2606 gram CO₂ vrijkomt. CO₂ is het bekendste en meest aanwezige broeikasgas. Door te veel uitstoot wordt de opwarming van de aarde versneld; dit wordt ook wel het ‘versterkte broeikaseffect’ genoemd. De prikkel van hoge benzineprijzen was volgens Frans Rooijers, duurzaamheidsexpert en directeur bij CE Delft, de manier om de energiecrisis aan te grijpen: ‘Het kabinet laat de kans van de aanpak van de klimaatcrisis liggen’.

Autodealers

Er waren ook positieve reacties van pomphouders en automobilisten. Richard Vuur (42), eigenaar garage t’Goylaan, sprak opgewekt over de accijnsverlaging: ‘Mensen kunnen nu meer gaan rijden, daar word ik gelukkig van’. Doordat automobilisten de auto vanwege de hoge brandstofkosten vaker lieten staan, hadden garages minder werkplaatsopbrengsten. Dit komt bovenop de gevolgen van de toekomstplannen voor volledig elektrisch rijden vanaf 2035; de vraag naar benzine- en dieselauto’s daalt. Richard had hier het volgende op te zeggen: ‘Ik hoop gewoon dat mensen op benzine blijven rijden, ik handel namelijk niet in elektrische auto’s en dat ben ik ook mooi niet van plan. Als het moment aanbreekt dat ik wel in elektrische auto’s zou moeten handelen, dan stop ik ook volledig met het werk.’

Groen rijden

Utrecht-Zuid is een vrij ‘groene buurt’ en zo staan er ook opmerkelijk veel elektrische auto’s in de wijk Hoograven. Michiel Norg (52) is zijn auto aan het laden als hij vertelt: ‘Sinds vorig jaar rijd ik elektrisch. Dit doe ik niet alleen omdat het beter voor het milieu is, maar ook omdat ik veel en veel goedkoper uitkom.’ Waar hij zich alleen niet van bewust was, was dat hij vanaf vandaag 5 cent meer moet betalen voor het laden van zijn auto. Oorspronkelijk komt hij uit Nunspeet en daar komt hij wel goedkoper uit met zijn eigen laadpaal. ‘Natuurlijk baal ik dat het duurder is geworden, maar langs de snelweg is het nog altijd duurder. Daar betaal ik 60 cent. Laden in Utrecht met 40 cent is dan nog prima te doen’. Aldus Michiel Norg.

Een kleine rekensom leert dat met de nieuwe brandstofprijzen een benzineauto 16 euro kost per 100 km en een elektrische auto, met 40 cent per kwH, 7,20 euro. Ondanks de bezwaren dus toch nog een aanzienlijk kostenvoordeel voor de elektrische rijder. Een extra voordeel is dat voor elektrisch rijden geen wegenbelasting betaald hoeft te worden en bij de aanschaf geen Bpm. Daar staat tegenover dat de aanschafkosten gemiddeld hoger zijn. En met de huidige inflatie is de vraag of die drempel voor de particulier uiteindelijk niet te hoog wordt.

Filmpje door Madelief Bakker

Over de auteur

Paula Goossens

Paula Goossens (2004) heeft een grote interesse in mensen en luistert eerst voordat ze een mening vormt. Niet altijd is dat wat je ziet of hoort vanzelfsprekend de waarheid. Soms is het nodig om beter te kijken of te luisteren en dat is wat Paula van nature doet. Schrijven is van jongs af aan haar passie, de lezer meenemen in het verhaal.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.