Kanaleneiland – Een initiatief van vier jonge ondernemers heeft deze week zijn crowdfunding doel van tienduizend euro gehaald. Mobiele supermarkt LOOS Utrecht, maakt zich sterk voor een duurzame toekomst, door op een elektrische vrachtfiets door heel Utrecht heen verpakkingsvrije producten te gaan verkopen.
Ontstaan:
Het originele idee, wat er overigens toen nog heel anders uitzag, is ongeveer een jaar geleden ontstaan. ‘Pas vanaf juni, toen we een eigen kantoor hebben gevonden, is het allemaal in stroomversnelling gegaan. Daarvoor was het vooral nog veel brainstormen’, aldus mede-eigenaar van LOOS Utrecht: Laurens Kok. ‘Het begon voor ons bij een irritatie die velen misschien zullen herkennen: je hebt net een paar boodschappen gedaan, en er ligt alweer een hele berg plastic op je keukentafel. Daar wilden wij graag wat aan doen.’
Wat doen ze?
De gloednieuwe onderneming gaat zich bezig houden met het bezorgen van hun producten aan de klant op de meest ecologisch verantwoorde manier. Zo gebruiken ze geen plastic verpakkingen, rijden ze rond op een elektrische fiets en proberen ze goederen zo lokaal mogelijk in te slaan. En alhoewel dit het een uitdaging maakt om veel verschillende producten te kunnen leveren, wordt er nog steeds naar gestreefd om, vanaf november, een zo groot mogelijk assortiment boodschappen aan de klant te kunnen bieden.
Toekomstperspectief
Aandacht komt LOOS in ieder geval niet tekort. Met 266 supporters op hun donatiepagina, en een nominatie voor startup of the year in de categorieën: early stage en impact, ziet de toekomst er rooskleurig uit. Kok: ‘Als deze manier van werken voor ons succesvol is, laten wij eigenlijk aan andere bedrijven zien dat het ook echt anders kan. En daaruit willen wij aantonen dat een duurzaam businessmodel in de toekomst mogelijk moet kunnen zijn, voor zowel grote als kleine ondernemingen’.
Interview
Luister hier naar het gesprek tussen verslaggever Dani Logman met mede-eigenaar van LOOS Utrecht: Laurens Kok.