Bas Timmer houdt daklozen wereldwijd warm

Foto: Tony Dočekal / Sheltersuit

Bas Timmer steekt zijn handen uit de mouwen. Of eigenlijk in de mouwen, want hij maakt warme kleding voor daklozen. In Nederland heeft zijn stichting Sheltersuit in vier jaar tijd al zesduizend pakken, de ‘sheltersuits’, geproduceerd. Nu probeert Timmer het ook in New York.

De sheltersuits  bestaan uit een warme jas met aanritsbare slaapzaak, die de stichting weggeeft aan daklozen, vluchtelingen of anderen die noodgedwongen in de kou moeten slapen.

Wanneer we Sheltersuit-oprichter en ontwerper Bas Timmer spreken, bevindt hij zich in New York, waar daklozenproblematiek goed zichtbaar is. In deze stad slapen meer dan zestigduizend mensen per nacht in opvangcentra. ‘In Amerika is het probleem zo aan de oppervlakte,’ zegt Timmer aan de telefoon. ‘Als je naar je werk loopt, zie je sowieso een aantal daklozen.’

Toch is er een grote groep daklozen waarvan je niet weet dat ze dakloos zijn, ook in Nederland. Jongeren, ondernemers waarbij de onderneming failliet gaat, mensen die een baan hebben maar de rest niet rond krijgen. Het is een groot probleem, volgens Timmer.

Het hele verhaal lees je op human.nl