Tegeltje eruit, plantje erin: de stad kan veel groener

Grijze tegels in de achtertuin: geen onderhoud, wel zo makkelijk. Wrik ze er toch maar uit, en vervang ze met een plantje. De natuur zal je dankbaar zijn.

Het regent hard in Dordrecht. Regenwater stroomt over de klinkers op het Vogelplein, en klettert op de daken van de kraampjes die in een cirkel op het plein zijn opgesteld. De jaarlijkse Groendag trekt, ondanks het weer, een flink aantal bezoekers die met hun pas gekochte plantjes het plein afstruinen.

Eén kraampje staat dit jaar voor het eerst op de Groendag: dat van Operatie Steenbreek. Dit initiatief werd in 2015 opgericht om verstening van tuinen tegen te gaan. Dordrecht is nog maar net aangesloten bij de stichting.

De bedoeling is dat bewoners een tegel uit hun tuin inleveren bij Operatie Steenbreek in hun eigen gemeente. Vervolgens krijgen ze daar een plantje voor terug. ‘Tegel eruit, tuintje erin,’ zegt Roel van Dijk, algemeen secretaris en algemeen projectleider van Stichting Steenbreek.

Het hele verhaal lees je op human.nl