De opkomst van online nieuwsbrieven op het Amerikaanse platform Substack biedt Nederlandse journalisten nieuwe innovatieve mogelijkheden tot inkomstenwerving. Dit onderzoek richt zich op de vraag: “Hoe combineren Nederlandse journalisten commerciële belangen en het journalistieke belang van transparantie in publicaties van online nieuwsbrieven op persoonlijke titel?” Middels een onderzoek met zowel kwalitatieve als kwantitatieve methoden zijn 42 Nederlandse nieuwsbrieven op Substack geanalyseerd met een focus op inkomstenmodellen en journalistieke transparantie. De steekproef omvatte nieuwsbrieven uit diverse genres met uiteenlopende abonneeaantallen.

De resultaten onthullen dat 59,5% van de onderzochte nieuwsbrieven een vorm van inkomstenwerving hanteert. Betaalmuren (38,1%), donaties (28,6%) en advertenties (19%) zijn de meest voorkomende verdienmodellen. Opvallend is hierbij dat nieuwsbrieven met meer dan tweeduizend abonnees significant vaker inkomstenstrategieën toepassen dan nieuwsbrieven met een kleinere omvang. Op het gebied van transparantie scoren de nieuwsbrieven gemiddeld 4,95 van de 16 mogelijke punten. Geen enkele nieuwsbrief is aangesloten bij de Raad voor de Journalistiek, maar 90,5% hanteert een ‘mission statement’ en 81% verstrekt een auteurs-biografie.

Het onderzoek sluit aan bij eerder onderzoek naar de verschuiving in journalistieke praktijk, waarbij onafhankelijke journalisten nieuwe modellen voor inkomstenwerving en publieksverantwoording ontwikkelen.

Lees de volledige versie van mijn Praktijkgericht onderzoek