Gratis spullen, mooie foto’s en onwijs veel volgers op social media. Dit fenomeen kennen we maar al te goed en bestaat ook in de paardenwereld. Hoe is het leven van een paardeninfluencer? Wat moet je er allemaal voor doen en is het echt zo rooskleurig als het lijkt?
Quillemette Kraaikamp; “Zij geloven in ons en willen ons ambassadeurs noemen van waar zij voor staan en dat is het grootste compliment wat je kan krijgen.”
Met ruim tienduizend volgers op Instagram en met samenwerkingen met merken als Bucas, NAF en 2FitHorses zou je de 30-jarige Quillemette Kraaikamp een echte ‘paardeninfluencer’ kunnen noemen. Ze werkt samen met HorseFitShop en maakt daarvoor informatieve video’s en vlogs. Haar platform staat in de ban van haar leven met haar paard Bud. Ze wil zo eerlijk en open mogelijk zijn op haar account want, zo zegt zij zelf, niet alles is alleen maar perfect.
Eerlijk blijven
“Ik vind Instagram heel erg leuk. Het draaide in het begin alleen om foto’s en ik ben hiernaast ook fotograaf en daarom trok Instagram mij aan. Ik hou mij niet zo heel erg bezig met het algoritme van Instagram. Het ene moment lijkt het alsof je onderdaan bungelt en de andere keer denk ik waar komen al die volgers vandaan? Als ik dagelijks post is er meer activiteit op mijn pagina. Hoe meer activiteit, hoe hoger je eindigt en hoe meer je gezien wordt. Ik probeer wel altijd heel regelmatig te posten en daarbij dezelfde tijd aan te houden zodat er dezelfde structuur in zit. Mijn platform zie ik als een soort dagboek, waarin ik kan zien wat ik heb gedaan.”
“Niemand vindt het leuk als het niet goed gaat, maar ik denk dat het juist heel goed is om dát te laten zien.”
“Voor de video’s van HorseFitShop test ik veel en ben ik heel eerlijk. Die eerlijkheid vind ik heel belangrijk. Je ziet op Instagram veelal dat het lijkt alsof het altijd leuk is en goed gaat, terwijl het gewoon een dier blijft. Iedereen heeft wel te maken met blessures of dat een wedstrijd niet lekker gaat en ik heb het idee dat veel mensen dat soort dingen gewoon niet posten. Daar creëer je best een vertekend beeld van tegenover jonge mensen die ook dingen willen bereiken in de paardensport. Niemand vindt het leuk als het niet goed gaat, maar ik denk dat het juist heel goed is om dát te laten zien. Ik wil iedereen het idee geven dat het allemaal maar ‘gewoon’ is. Dat ik ook maar een mens ben en Bud ook gewoon een paard. Ik vind dat je echt een voorbeeldfunctie hebt als influencer en het is belangrijk dat mijn volgers zien dat ook bij mij niet altijd de zon schijnt. Ik heb een jonger publiek en ik vind belangrijk dat ze leren dat het voor niemand makkelijk is. Hoe mooi het ook lijkt op social media. Ook wil ik ze meegeven dat het eigenlijk nooit aan je paard ligt. Je moet op blijven letten en je paard kennen. Niet aan jezelf twijfelen en je gevoel volgen als je denkt dat er wat is.”
Samenwerken
“Ik heb een hele hoop leuke mensen om mij heen die mij helpen met foto’s en content maken. Ook vragen fotografen of ze ons op de foto mogen zetten. Zij hebben iets aan mij omdat ze dan naamsbekendheid krijgen doordat ik hun tag bijvoorbeeld. Andersom krijg ik nieuwe content van hen. We hebben dan een soort ruilhandel. Dat is denk ik ook de meest voorkomende vorm in het maken van samenwerkingen met influencers in de paarden. Paardenspullen kosten al heel erg veel. Dus ik denk dat er veel wordt geruild. Je maakt dan ‘reclame’ voor spullen. Hoewel ik de voorkeur leg bij het woord visitekaartje. In zekere zin ben je dat ook, een visitekaartje van een merk.
Ik heb afgelopen week een nieuw jaarcontract met Iris van Meijl, van het bedrijf Equi Divino, getekend. Mijn eerste contract met haar heb ik door een soort oproep via Instagram gekregen. In het contract staan punten wat zij van jou verwacht en jij van haar kan verwachten. Je maakt daar afspraken over. Ik zorg bijvoorbeeld altijd dat ik genoeg content heb om te delen. Ik deel dan zoveel keer in de week iets en zorg dat al haar acties duidelijk worden voor mijn volgers.
“Bud staat voor mij echt bovenaan dus als het hem niet goed zit of niet werkt dan wil ik dat ook niet promoten.”
Ik heb ook een leuke samenwerking met HorseFitShop. Ik maak informatieve video’s en vlogs voor ze. De samenwerkingen met Bucas Nederland en NAF Nederland heb ik dan ook via HorseFitShop gekregen. Ik krijg van bijvoorbeeld Bucas een bepaald bedrag wat ik aan spullen mag opgebruiken, deze spullen gebruik ik dan in de video’s voor HorseFitShop. Voor de video’s zelf krijg ik gewoon betaald, maar hoeveel dat is, hou ik netjes tussen HorseFitShop en mij. Zoals ik al zei zijn spullen gewoon heel erg duur en dus wordt er veel betaald in spullen. Anderzijds hoef je de spullen die je krijgt natuurlijk niet te kopen dus geef je er geen geld aan uit. Als je dat omrekent dan kan ik heel veel leuke dingen doen.
Ik merk dat veel mensen ook jaloers zijn op alle spullen die je krijgt. Ze vergeten dan even dat er echt ongelofelijk veel werk in zit. Je moet namelijk zorgen dat je gezien blijft, anders heeft een merk niks aan je. Je moet creatief blijven en zorgen dat je opvalt. Je kan eigenlijk niet verslappen, het is 24/7. Als je dus een samenwerking aangaat moét je zorgen dat je content gezien wordt. Het is niet voor de lol een foto plaatsen en dat je dan ineens een deken krijgt. Zo werkt het gewoon niet. Er zit zoveel meer achter dan dat. Met de video’s voor HorseFitShop ben ik een dag bezig met alleen het filmen en dan moet het nog gemonteerd worden. Het kost me nu geen energie. Ik vind het heel erg leuk om creatief bezig te zijn en allemaal dingen te bedenken voor de reels. Als het me op de verkeerde manier energie gaat kosten doe ik het niet meer.
Ik werk niet samen met een merk waarbij ik zelf niet in het product geloof. Bud staat voor mij echt bovenaan dus als het hem niet goed zit of niet werkt dan wil ik dat ook niet promoten. Alles waar ik mijn naam aan koppel zijn dingen waarin ik geloof. Goede voorbeelden daarvan zijn Jolanda van Empire en Karin van 2FitHorses. Ik merk dat Bud daar zowel lichamelijk als mentaal echt beter van wordt en dat wil ik dan ook heel erg graag met iedereen delen.
Ik sta voor bepaalde merken en in zekere zin beïnvloed ik dan mensen op hun koopgedrag. Dat is wel waar zo’n samenwerking ook om draait. Het is wel de bedoeling dat jij ze helpt meer te verkopen. Zo ‘influence’ je een merk. Ik had bijvoorbeeld laatst dat een meisje mij een DM stuurde met het bericht dat ze dekens uit de therapielijn van Bucas had aangeschaft door mijn video daarover. Dat vind ik leuk om te lezen. Ik ben blij met iedereen waarmee ik samenwerk en die achter mij en Bud willen staan. Zij geloven in ons en willen ons ambassadeurs noemen van waar zij voor staan en dat is het grootste compliment wat je kan krijgen.”