Rotterdam opent op een na grootste Primark winkel van Nederland

Rotterdam opent op een na grootste Primark winkel van Nederland

Eindelijk was het zover. Rotterdam-Centrum heeft woensdag een Primark filiaal geopend bij het bekende beurstraverse. Dit is de derde vestiging van de Primark keten in Rotterdam. De andere twee vestigingen zijn te vinden bij winkelcentrums Zuidplein en Alexandrium. Dit filiaal staat met een oppervlakte van 7.572 vierkante meter op de tweede plaats van het grootste Primark filiaal van Nederland, met Amsterdam op de eerste plaats met 8000 vierkante meter.

De winkel is geopend rond tien uur en er staan al een aantal beveiligingsmannen en winkelmedewerkers met gele hesjes buiten de deur te staan. Er staat een winkelmedewerker buiten die lijst bij zich heeft met de namen van bezoekers die een afspraak hebben gemaakt. Hij moet ervoor zorgen dat enkel de personen met een bevestigingsmail van de afspraak binnen mogen komen. ‘’Wij zitten volgeboekt tot woensdag. Na woensdag hoeft er geen afspraak meer gemaakt worden voor bezoek’’, zegt de winkelmedewerker. Daarnaast heeft het filiaal ervoor gezorgd dat voor de wachtende rij mensen buiten precies 1,5 meter afstand gehouden kan worden door middel van veiligheidstape op de grond. Ook zorgen beveiligingsmannen buiten ervoor dat mensen zich aan de anderhalve meter houden.

Rond elf uur vormt zich al een lange rij met mensen tot voorbij de Starbucks. Een van de wachtende in de rij is Nesyah Maitimu (18), die samen met haar moeder en zusje de winkel wil bezoeken. ‘’We hadden direct een datum geboekt vanaf het moment dat het kon, want de beschikbare afspraken waren zeer beperkt en snel bezet’’, zegt ze. Ze is erg blij met een nieuw filiaal in Rotterdam in tegenstelling tot de filialen op Zuidplein en Alexandrium. Volgens haar zijn de andere filialen in Rotterdam kleiner en zeer rommelig.

Slecht voor mens en milieu

De opening van het nieuwe filiaal viel niet bij iedereen in de smaak. Bij de opening rond tien uur (een uur eerder voor mijn aankomst) heeft actiegroep Extinction Rebellion gedemonstreerd tegen de vestiging. Volgens het AD liepen zij met 15 demonstranten met spandoeken de Coolsingel op en waren ze aan het dansen op het nummer ‘Toxic’ van Britney Spears. Specifiek kozen ze voor dit nummer, omdat de kledingindustrie die voor deze kleding zorgt ook ‘toxic’ is. Ze demonstreren tegen de vestiging die bekend staat voor het zogenaamde ‘fast fashion’ systeem om snel, veel en goedkoop te kleding te produceren.

Winkelketens als Primark, H&M en Zara staan bekend om kledingstukken voor een zeer betaalbare prijs. Bij de Primark is een gekleurd shirt zo voor twee euro te halen. Dat is erg betaalbaar en zeer aantrekkelijk om goedkope kleding te kopen. Maar waar men niet snel aan denkt, is aan het proces wat achter de maak van zulke kledingstukken hangt. Zo zegt Marjolein Moeijes van Extinction Rebellion Rotterdam in het AD dat wat hier voor het grijpen ligt, dat een ander daar de prijs voor betaald. ‘’Die prijzen op de kleding kloppen niet’’, zegt ze.

Volgens Extinction Rebellion Rotterdam zijn mens en milieu diegene die de prijs betalen voor het goedkope modesysteem. ‘’De mode-industrie zorgt voor tien procent van de CO₂-uitstoot wereldwijd’’, zegt de actiegroep tegen het AD. Daarnaast hangt er volgens hen bloed aan de kledingstukken. Het grotendeel van het katoen komt uit Aziatische derde wereldlanden. Daar worden miljoenen mensen die katoen moeten produceren uitgebuit, om zo goedkoop mogelijk kleding te produceren voor de westerse consumenten. Daar moet volgens  Extinction Rebellion een eind aan komen en wil dat Primark hier iets aan doet.

Een nieuwe start voor Rotterdam

Primark Rotterdam Centrum is blij dat ze hun klanten kunnen verwelkomen. De winkelafspraken zijn helemaal volgeboekt en de maatregelen zullen vanaf 28 april versoepeld worden en klanten hoeven dus geen afspraak meer te maken voor het bezoeken van de winkel.

Primark zag zijn verkoopcijfers dalen vanaf het begin van de lockdown van maart vorig jaar. De omzet daalde met 1,7 miljoen euro in het afgelopen half jaar ten opzichten van het jaar eerder. De cijfers werden dinsdag bekend gemaakt door het moederbedrijf ABF.

Ook het feit dat de keten geen online webshop heeft speelde een grote rol. ‘’Hadden wij maar een online webwinkel’’, vertelt Kevin Tulip, algemeen directeur Primark Benelux, aan RetailTrends. Volgens hem ligt bij Primark de focus op het fysiek winkelen en daar passen de prijsstellingen van de kleding er goed bij.

‘’Een plan B hebben wij niet voor de nieuwe Primark als de versoepelingen zich terugdraaien’’, vertelt Dominique van Elsacker, vertegenwoordiger van de winkeliers in het centrum van Rotterdam, in een verslag met Rijnmond. Ze blijven positief, want ze wisten toch nog ondanks het zware coronajaar om 2,3 pond omzet binnen te halen. En na 28 april hoeft Primark en zeker het nieuwe filiaal zich geen zorgen te maken, want klanten zullen zeker komen.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *