Eigenaren Haarlems restaurant na turbulente coronatijd: ”Een wonder dat we nog bestaan”

Eigenaren Haarlems restaurant na turbulente coronatijd: ”Een wonder dat we nog bestaan”

De impact van de coronacrisis was groot op Brasserie TenT in Haarlem. In twee jaar tijd is het restaurant omgetoverd tot een bezorgdienst en nu weer terug getoverd naar het restaurant. Hoe kijken eigenaren Terry Oudolf en Tasha Roberts terug op deze tijd? 

Oudolf (38) en Tasha (31) zitten al hun hele leven in de horecabranche, waar ze elkaar in Spanje ook hebben ontmoet. Roberts komt oorspronkelijk uit Schotland, maar besloot met Oudolf mee te gaan naar Nederland. Hier hebben ze hun droom nagejaagd: het openen van een eigen restaurant. ”Toen we voor het eerst open gingen voelde het als een droom die uitkwam”, verteld Roberts.

Sinds begin 2015 heeft het restaurant haar deuren geopend in de Generaal Cronjéstraat in Haarlem-Noord. Na een moeilijke start waarbij eigenaren ze ruim 100.000 euro af hebben moeten lossen wegens crowdfunding, werd het een gevestigd restaurant in Haarlem. Dit hadden ze gedaan omdat veel mensen het project steunden, maar ze zelf niet het geld er voor hadden. Met als hoogtepunt in 2017 een tweede plaats op TheFork.nl, wat voorheen IENS heette. ”Het was een heel moeilijk begin waarin we van een enorme achterstand terug moesten komen”, verteld Oudolf.

De impact van corona

Toen begin 2020 het coronavirus zich naar Nederland verspreidde en de eerste lockdown begon, was er veel onzekerheid voor eigenaren Oudolf en Roberts. Na jarenlang hard werken, kwam er ineens een einde aan het restaurantleven: de deuren moesten dicht. Na wekenlang dicht te zijn geweest, afwachtend van persconferenties, besloten de eigenaren eind mei weer open te gaan. Ze hebben in een paar maanden tijd het restaurant omgebouw naar een bezorg- en afhaaldienst, waarin er looplijnen voor mensen die kwamen afhalen en hygiëne maatregelen als ontsmettingsgel werden toegepast. Aangesloten bij Thuisbezorgd en met een lege zaal hoopten ze hiermee de coronacrisis te doorstaan. ”Het was heel gek om het restaurant ineens zo leeg te zien”, verteld Roberts.

In de afgelopen jaren hadden ze ruim 15.000 euro gespaard om hunzelf te belonen na het harde werk, aangezien ze een plan hadden gemaakt voor de zomer van 2020. Dit is allemaal in rook opgegaan. Het volledige bedrag is geïnvesteerd in het restaurant, om hiermee draaiende te kunnen blijven. ”Ik weet nog dat ik heel gestrest was. Ik wist echt niet hoe we verder moesten”, zegt Roberts. Samen met het opgespaarde geld en de NOW-regelingen van de overheid, waarmee ze hun werknemers konden blijven betalen, is dit gelukt. De afgelopen twee jaar hebben ze de meeste bestellingen gehad via Thuisbezrogd, maar vrijwel niets overgehouden voor hunzelf, aangezien Thuisbezorgd een commissie heeft van 12 procent per bestelling. ”Het was werken om rekeningen te betalen, maar het was wel noodzakelijk om aan te sluiten bij Thuisbezorgd. Via hen hebben we immers wel de meeste bestellingen gehad om te blijven bestaan”, zegt Oudolf.

Niet alleen de commissie van Thuisbezorgd zorgde voor weinig omzet, maar ook de aankopen van de vele bakjes en tasjes voor de bezorging. Ineens stond het restaurant vol met verpakkingen en tassen voor gerechten en sauzen. Dit was allemaal niet gratis. Dat naast de inkoop van het vlees, het personeel en de benzinekosten van de scooters, hadden de eigenaren veel uit te geven. ”Per maand waren we honderden euro’s kwijt aan de verpakkingen alleen al”, zegt Oudolf.

Er helemaal mee stoppen was voor Oudolf en Roberts geen optie. Ze hebben het restaurant vanuit niets opgebouwd en blijven altijd voldoening halen uit het verzorgen van lekker eten. ”De positieve reacties van mensen na het eten gaf echt motivatie om door te blijven gaan”, zegt Roberts. Eten maken is altijd al hun passie geweest en dit willen ze voor altijd blijven doen, ook al ligt de voorkeur wel bij de directe contact met de gasten in plaats van de bezorging. Wat ook hielp is dat ze een hecht team hebben dat altijd gemotiveerd is gebleven, waardoor personeel nooit een probleem is geweest.

In de zomer van 2020 mocht het restaurant weer kort open. Dit zorgde in eerste instantie voor opluchting voor de eigenaren waarin alles snel weer omgebouwd moest worden, maar dat veranderde snel in frustratie. Tijdens de derde lockdown moesten ze hun deuren alweer sluiten voor gasten. Met extra hulp van de overheid door middel van de NOW-3 regeling en een goede zomer, konden ze wel doorgaan. ”Gelukkig hebben we die zomer even vol op kunnen draaien met afhaal en bezorging erbij, maar dit was eigenlijk niet te combineren. Het kostte te veel energie.” Het was op dat moment dat ze besloten om voor in de toekomst alleen de afhaal erbij te houden.

Richting het nieuwe normaal

Sinds vrijdag 5 juni is het restaurant weer open, zonder bezorging maar met afhaal. Dit met maximaal 50 man tussen 18:00 en 22:00 en in twee shifts. De ‘beperkte’ hoeveelheid gasten is voor de eigenaren echter geen probleem. ”We zijn vrij klein en we kwamen sowieso niet aan 50 man tegelijk. Wel hebben we twee tafels weggehaald om de afstand te kunnen bewaren.”

Met een compleet nieuw team, opgebouwd vanuit de bezorg- en afhaalperiode, hopen de twee eigenaren weer een goede toekomst tegemoet te gaan. ”We hopen dat we dit keer open kunnen blijven. Gelukkig hebben we genoeg man, gezien het grote tekort aan personeel in de horeca. Op naar het nieuwe normaal!”

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *