Recensie: Ferry de film

Recensie: Ferry de film

Na het succes van de Nederlands/Belgische serie Undercover kon een film over de vroegere Ferry Bouwman (Frank Lammers) niet uitblijven. Op 14 mei was het dan zo ver, Ferry de film verscheen op Netflix. Voor diegenen die gehoopt hadden op Bouman in zijn tienerjaren komen bedrogen uit. De film focust zich op een spijkerharde crimineel die uitgroeide tot een beruchte, knuffelbare Brabantse pillenbaron.

Een monsterhit was het, de serie Undercover, waar inmiddels een derde seizoen van in de maak is. De serie leunde grotendeels op de acteerkunsten van personages Ferry Bouman en Daniëlle Bouman (Elise Schaap). In de serie woont het stel op een schattige camping in Limburg, vol bijzondere personages. Bouman runt vanuit hier zijn XTC-imperium. De politie kreeg lucht van de criminele activiteiten van Bouman en zette undercoveragenten in om hem van zijn troon te stoten.

In de film zien we een jongere Bouman rond het jaar 2006, die als hitmen functioneert voor de Amsterdamse hasjhandelaar Ralph Brink (Huub Stapel, die wel raad weet met de Amsterdamse tongval). Het is wat onwennig voor de trouwe Undercover-fans, Bouman die Ajax support en aan de Amsterdamse grachten meezingt. Gelukkig is dit maar voor even, na een ripdeal moet Ferry terug naar zijn Brabantse roots om de daders te pakken. Dit blijkt in meerdere opzichten een keerpunt in zijn leven. Na een bezoek aan zijn vriend John (Raymond Thirty), die getrouwd is met zijn terminaal zieke zus, strijkt Bouman neer op de oude vertrouwde plek, de Limburgse grond van camping Zonnedauw.

Al gauw ontmoet hij zijn latere partner Danielle, die op de camping woont en werkt als schoonmaakster en suikerspinverkoopster. Vanaf dat moment zien we aan de ene kant de Brabantse knuffelcrimineel en aan de andere kant de wrede, beruchte crimineel. In de film komt Bouman met zijn geweten in de knoop: voor zijn opdracht moet hij iemand omleggen, wat tegen zijn principes ingaat. Door deze gewetenskwestie komt hij in grote problemen, wat hij op de typische Bouman manier oplost.

De film biedt troost voor de teleurgestelde Undercover-kijker, 1 uur en 46 minuten Frank Lammers op zijn best. Persoonlijk heb ik genoten van de film, ondanks dat je weet hoe het gaat eindigen blijft het spannend tot de laatste minuut. De confrontaties van Bouman met zijn zus, pillekes op de kermis, Brabants geweld en gewelddadige scènes. Ook het acteerwerk van Elise Schaap is weer geweldig, lekker naïef, maar zonder dat haar karakter een karikatuur wordt. Desondanks is de naïviteit van Schaap wat bijzonder: ze slikt zelf XTC pillen en haar broer zit in de handel. Dit gaat in tegen het ultra naïeve karakter wat ze in het eerste seizoen van Undercover had. Daarnaast blijft het vreemd, de transformatie van Bouman, van Ajacied en Amsterdammer naar Brabander en PSV-supporter.

Ondanks de paar kleine puntjes die beter hadden gekund is Ferry een uitstekende film. Nederland mag trots zijn op deze Netflix-productie. Het acteerwerk is van een ontzettend hoog niveau, de film is spannend en boeiend tot de laatste minuut. Op naar seizoen 3 van Undercover, met meer Ferry en Danielle!