De Kiesmannen maken stemmen voor jongeren leuker 

De Kiesmannen maken stemmen voor jongeren leuker 

Hoe maak je het stemmen voor jongeren leuker? Via interactieve shows, podcast en vooral veel  humor, aldus De Kiesmannen. Hun doel: meer jongeren naar de stembus trekken. 

Geen lange lappen tekst maar podcasts en een coronabestendige virtuele bijeenkomst, waar de partij programma’s op jongere-thema worden doorgelicht. Dat is de manier waarop de Kiesmannen de politiek voor jongeren leuker hopen te maken. Bestaande uit 3 mannen, vormen zij een creatieve denktank en performance groep. Eerder organiseerden ze voor meer dan 10.000 jongvolwassenen uitverkochte verkiezingsshows in o.a. Paradiso. ITA & Tivoli Vredenburg. Ook toerden ze langs Europese steden zoals Londen, Lyon & Brussel. 

En dat is nodig ook, zo blijkt uit onderzoek van het IPSOS-instituut uit 2019. In dat jaar ging zei slechts 6% van de jongeren tussen de 18-24 jaar te zullen gaan stemmen. De nieuwe cijfers uit 2020 zijn nog niet bekend, maar voor de Kiesmannen alle reden om actie te ondernemen.  

Door het organiseren van grote interactieve shows en het maken van een podcasts willen de Kiesmannen het stemmen voor jongeren aantrekkelijker maken.  Hierbij worden alle onderwerpen luchtig besproken en wordt er veel humor tussendoor gebruikt om de aandacht van jong publiek vast te houden. Afgelopen dinsdag 9 maart organiseerden zij, in verband met de huidige corona maatregelen, de show via een livestream. Jongeren konden een ticket kopen en deelnemen aan de show op veilige afstand. 

De show bestaat uit vijf maatschappelijke onderwerpen: woningbouw, minimumloon, werk, basisbeurs en milieu. Hierbij vergelijken ze elke partij en bespreken ze de meest opvallende punten en uitspraken. 

Dat er behoefte is aan de instituut als de Kiesmannen blijkt uit een kleine enquête onder ruim 55 jongeren van wie een op de drie zegt de politieke informatie saai en onaantrekkelijk moeilijk informatie te vinden.  Dat valt samen met de 35 procent die aangeeft de Kiesmannen niet te kennen. De overige 65% zegt wel bekend te zijn met De Kiesmannen. 

Ruim 90% van de jongeren geeft overigens aan dat er genoeg (saaie) informatie te vinden is om hun politieke voorkeur op te baseren. Zij halen de informatie vaak op sociale media als YouTube facebook en Twitter. Verder zijn ook podcasts, websites en de ouderwetse stemwijzers populair. 

Volgens studente Iris ligt de informatiedrempel echter nog steeds hoog: “Beeldmateriaal pakt gewoon veel meer tegenwoordig, dan dat je een hele lap tekst uit een artikel leest. Dat is het fijne aan De Kiesmannen’’. 

Jongeren die deelnamen aan het onderzoek gaan ook daadwerkelijk stemmen. D66 komt als favoriet naar voren.  

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *