Gratis retourneren: handig of een slechte ontwikkeling?

Gratis retourneren: handig of een slechte ontwikkeling?

Door: Quinten van der Werff

 Amersfoort 

Sinds een aantal jaren doen veel bedrijven aan gratis retourneren. Dat klinkt ideaal: veel kleding bestellen, je huis als pashok gebruiken en dan alles terugsturen wat je niet bevalt. Maar er is ook een andere, negatieve kant van het verhaal. 

Dat weet Jurrien Jansen, de eigenaar van kledingzaak ‘’Brandstof’’, gevestigd aan een uitvalsweg in Amersfoort, als geen ander. Hij vindt dat het gratis retourneren een slechte ontwikkeling is. Het betekent oneerlijke concurrentie voor de kleinere detailhandel, omdat kleine zaken in verhouding met hogere kosten kampen en afhankelijk zijn van bezoekers in de winkel. Omdat meer mensen vanuit huis bestellen, is er dus minder klantenbezoek. Daarnaast wordt de kleding die geretourneerd is, vernietigd en niet opnieuw verkocht. Dit is niet alleen heel erg verspillend, maar ook slecht voor het milieu. Ook zorgt het gratis retourneren ervoor dat er veel meer postbezorgers moeten rondrijden door de stad. Dat laatste brengt meerdere nadelen met zich mee: de bezorgbusjes zorgen voor verschillende soorten overlast. De busjes rijden vaak op diesel en stoten relatief veel CO2 uit.  

Jansen bepleit een retournerings-tax: ‘’De mensen die veel gebruik maken van gratis retourneren, moeten zich ook realiseren dat de busjes die voor hen rijden, overlast veroorzaken.’’ Als er zo’n tax zou komen op retourneren dan zal het een stuk minder gebeuren denkt hij. Nu kost het niks en is het voor de klant dus verleidelijk om thuis je kleding te laten komen. 

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *