“In het begin wist ik echt niet hoe ik moest leren; ik had geen idee waar ik moest beginnen”

“In het begin wist ik echt niet hoe ik moest leren; ik had geen idee waar ik moest beginnen”

Foto: Lotte Boelen

Huizen, 8 juni 2021

Het eerste tijdvak van de eindexamens zit er alweer op! Dit jaar zijn er door de coronacrisis een aantal zaken veranderd: zo krijgt iedere examenleerling een extra herkansing en daarnaast mag er een vak worden laten vallen. Bente (17) zit in 6 VWO op Huizermaat en heeft dit jaar ook examen gedaan. Zij heeft een NG-pakket met de vakken: biologie, scheikunde, aardrijkskunde, kunst(geschiedenis), wiskunde A, Frans, Engels en Nederlands. Zij vertelt over hoe ze de examens heeft ervaren en wat zij vindt van de aangepaste eisen rondom de eindexamens.

Hoe heb je de examens ervaren?
“Ik was enorm nerveus voor de examens en moest zelfs nog een traantje laten toen ik in de gymzaal zat voor mijn eerste examen van de spanning. Echter voelde het examen uiteindelijk niet zo zwaar meer en ervaarde ik het meer als een soort grote toetsweek. Het was een vermoeiende en stressvolle periode waarbij ik weinig momenten had van rust, maar dat hoorde er wel. Ik had echt iets van: het is nu of nooit.”

Wat was jouw grootste angst bij de examens?
“Ik had voordat de examenperiode begon, gedroomd over de examens waarbij alles fout ging wat er fout kon gaan; een lege batterij van je rekenmachine, te laat komen, ineens een examen van een ander vak voor je neus hebben liggen, etc. Dit waren denk ik ook mijn grootste angsten”.

Waren er extra maatregelen genomen bij de eindexamens?
“Ja, we moesten allemaal een mondkapje op en die mocht pas af als we op onze plek zaten. Ook als je tussendoor naar de wc ging, moest je je mondkapje opdoen. Voor de rest staat er standaard desinfecteergel bij de deuren van de school, maar er is niet expliciet gezegd dat we daar gebruik van moesten maken”.

Was je bang COVID op te lopen en het examen in het tweede tijdvak te moeten doen?
“Ja, absoluut. Ik heb af en toe afgesproken met vrienden, maar alleen buiten omdat ik dat veiliger vond en sowieso niet met een grote groep. Mijn andere vrienden zeiden al: ‘Ik ga vanaf twee weken voor mijn examen niet meer afspreken, want ik wil echt niet ziek worden.’ Helaas kreeg een meisje uit mijn klas net voor de eerste examens te horen dat zij COVID had en dat zorgde er wel voor dat bijna niemand meer met elkaar ging afspreken”.

Op welke manier heb je geleerd voor je eindexamens?
“In het begin wist ik echt niet hoe ik moest leren; ik had geen idee waar ik moest beginnen. Ik begon uiteindelijk met het leren voor wiskunde, omdat dat mijn eerste examen was. Ik heb geprobeerd de Pomodoro techniek toe te passen, wat inhoudt dat je 25 minuten leert en dan 5 minuten pauze neemt. Ik ben hier vrij snel mee gestopt, omdat ik vaak moeite had met mij lang concentreren. Daarnaast had ik op enkele momenten een goede concentratie en die wilde ik niet verstoren door een timer na 25 minuten. Vervolgens heb ik alles een beetje op gevoel gedaan: samenvattingen doorlezen, oefenen, filmpjes kijken en PowerPoints bekijken. Het hing een beetje af van waar ik nog de energie en concentratie voor had”.

Vind je, achteraf gezien, dat je goed genoeg bent voorbereid?
“Dit is heel erg verschillend per vak. Voor de vakken biologie, wiskunde, Engels en Frans ben ik erg goed voorbereid, zowel vanuit als school als door mijzelf. Voor scheikunde ben ik vanuit school prima voorbereid, maar heb ik zelf niet heel vaak geoefend. Het enige vak waarvan ik echt een beetje het gevoel had dat ik nog nieuwe dingen moest leren vlak voor de examens, was kunstgeschiedenis. Ik merkte dat wij door de corona-break bepaalde stof nog vrij laat dit schooljaar uitgelegd kregen, terwijl dat normaal al een jaar eerder wordt behandeld”.

Hoe voelde je je toen je alle examens gemaakt had?
“Ik was heel opgelucht. Ik was als allereerste klaar met het laatste examen en ik liep direct naar buiten om in de zon even te genieten en te wachten tot mijn vrienden ook klaar waren. Ik voelde me een stuk lichter en ik was blij dat ik ein-de-lijk zomervakantie had. We hebben daarna met vrienden taart gehaald en op het strand gezeten”.

Dit schooljaar mag je als eindexamenleerling een vak laten vallen en een extra onvoldoende staan. Wat vind jij van deze aangepaste eisen?
“Deze nieuwe regels gaven mij wel wat meer rust, omdat ik wel erg ongerust was toen ik hoorde dat de examens doorgingen. Ik had voor mijn gevoel toch echt wel een achterstand opgelopen. Ik vind de regels dan ook terecht en ben blij dat onze zorgen dan toch gehoord zijn. Ze hebben niet echt invloed gehad op mijn motivatie. Ik wist dat ik hoe dan ook heel hard moest gaan leren”.

Het duurt dit schooljaar niet lang totdat je te horen krijgt of je geslaagd bent. Hoe ervaar je het wachten?
“Ik vind het eigenlijk wel fijn dat de uitslag zo snel komt. Ik heb de eerste paar dagen namelijk vooral met vrienden afgesproken waardoor de dagen voorbij vlogen. Naarmate de dagen verstrijken, merk ik wel dat ik zenuwachtiger word. Ik heb wel het gevoel dat ik door de korte tijd, die er zit tussen het laatste examen en de uitslag, er minder snel aan denk. Aangezien je die tien dagen meteen volpropt met afspraken en dingen die je wilt doen”.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *