‘Nieuwe’ Westelijke Rondweg in Amersfoort begint hoofdpijndossier te worden

‘Nieuwe’ Westelijke Rondweg in Amersfoort begint hoofdpijndossier te worden

momentele werkzaamheden aan de Daam Fockemlaan waar de nieuwe rondweg gaat komen : Roel de Boer

AMERSFOORT- Er is al jarenlang gedoe rondom de aanleg van de westelijke rondweg in Amersfoort. Al sinds 2005 is de gemeente druk bezig met de plannen en de aanleg hiervan. Alleen wil het maar niet opschieten, en ook zijn de kosten veel hoger dan wat van tevoren werd geschat. Hierdoor zijn de gemeente en ProRail opzoek naar extra geld. Hun probleem denken ze op te lossen door Europese subsidie binnen te halen.

 

Maar als het aan de bewoners van Amersfoort ligt, moeten de gemeente en ProRail stoppen met de Europese subsidie. Acht bewonersgroepen zoals ‘Vereniging Bezorgd Liendert en Leefplezier3812 hebben vorige week een openbare brandbrief aan het stadbestuur geschreven. Bewoners maken zich zorgen over de mogelijke toename van goederentreinen. In hun brief schrijven ze dat dit gaat zorgen voor meer overlast in bepaalde aspecten zoals geluidsoverlast en mogelijk giftige stoffen die hierbij vrijkomen.

In een collegebericht uit december 2020 over de financiële perikelen van de rondweg, geeft de gemeenteraad aan kans te maken op een Europese subsidie voor dit project. Er is dus een tekort voor de aanleg. Maar hoe hoog het tekort op het rondwegbudget is, is een geheim wat goed bewaard is op het stadhuis. Bij de begroting die in 2013 werd gepubliceerd, was er vastgesteld dat er ruim 67 miljoen euro nodig was om het plan te realiseren. Naar verluidt is er al tot nu toe zo’n 20 miljoen euro uitgegeven aan het planproces en het voorbereidende werk langs het tracé. Als dat ook het geval is, is er minder dan 50 miljoen euro over voor de realisatie. Maar vier aannemers lieten al aan de gemeente weten dat ze voor dat bedrag niet aan alle eisen kunnen voldoen bij het bouwen van de rondweg.

Maar hoe kan het nou dat er zo vaak bij dit soort plannen een veel te lage begroting wordt gemaakt (Kijk bijvoorbeeld naar de Uithoflijn in Utrecht of de Noord/Zuidlijn in Amsterdam). Volgens Sr. Cost Estimator Erik de Boer komt dit doordat er meerdere factoren hierbij een rol spelen. Hij geeft aan dat er bij projecten zoals deze altijd wordt geprobeerd om de kosten zo laag mogelijk te houden. ‘’alle belanghebbenden willen altijd dolgraag hun project realiseren. Ze vinden het idee wat ze hebben zo geweldig, dat ze als het ware door een roze bril kijken, en het plan maar blijven doordrukken’’. Ook speelt inflatie een rol volgens de Boer. ‘’Dit project is al in 2013 begroot, hier is inmiddels al een aantal jaar overheen gegaan, waardoor de prijs van alle benodigdheden is gestegen door inflatie’’.

De kosten van de Westelijke rondweg zijn dus te laag ingeschat van tevoren. De gemeente en ProRail komen meerdere miljoenen tekort. Het zou het zomaar nog eens vier jaar kunnen duren voordat de rondweg is gerealiseerd. Amersfoorters beginnen weerstand te bieden. Kortom, dit project begint langzamerhand een hoofdpijndossier te worden.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *