Comenius Lyceum blij met leerlingvriendelijke aanpassingen aan eindexamen

Comenius Lyceum blij met leerlingvriendelijke aanpassingen aan eindexamen

Het Comenius Lyceum in Capelle aan den IJssel is erg blij met de leerlingvriendelijke aanpassingen aan het eindexamen die minister Slob vorige week bekend heeft gemaakt. Zo krijgen alle eindexamenleerlingen een extra herkansing en een extra tijdvak, zodat leerlingen de examens beter kunnen spreiden. Verder mogen de leerlingen dit jaar één vak wegstrepen, als ze voor een vak een onvoldoende hebben gehaald. Dit mag echter geen kernvak zijn.

“Ik denk dat het goed is voor de leerlingen”, zo laat rector Pascal Scholtius weten. “De leerlingen die vorig jaar bij ons geen Centraal Examen (CE) hebben gedaan, hebben eigenlijk een soort schoolexamendiploma. Aan deze leerlingen merkte je heel erg dat ze dat toch wel erg jammer vonden. Dus nu minister Slob toch heeft besloten om het CE door te laten gaan met een paar aanpassingen die vooral heel erg leerlingen gericht zijn, ben ik daar niet alleen heel blij mee, maar je merkt ook aan de leerlingen dat ze daar heel erg blij mee zijn”.

Naast de leerlingvriendelijke aanpassingen aan het eindexamen zullen de leerlingen ook extra ondersteuning krijgen bij de voorbereiding op het eindexamen. Het kabinet heeft namelijk geld vrijgemaakt voor scholen om extra begeleiding te organiseren. Pascal Scholtius geeft aan dat het Comenius Lyceum in Capelle aan den IJssel al wat subsidies heeft ontvangen van minister Slob en dat deze goed worden gebruikt om extra begeleiding te organiseren. “We hebben een aantal onderwijsassistenten aangenomen die leerlingen en docenten helpen en we hebben klasse studenten aangenomen die lessen opvangen als docenten ziek zijn. Daarnaast hebben we bijlessen voor scheikunde georganiseerd in de voorjaarsvakantie en hebben we alle leerlingen een examentraining in Leiden aangeboden”.

Erik Steenhuis, docent economie op het Comenius Lyceum en lesgevend aan twee havo 5 examenklassen en ook mentor van één van deze twee klassen, merkt dat na een moeizaam begin van het schooljaar de havo 5 leerlingen ervan doordrongen zijn dat ze dit jaar ook CE moeten doen. “Doordat leerlingen vanaf medio maart 2020 tot aan de zomervakantie niet of nauwelijks op school zijn geweest door de lockdown, was het voor hen aan het begin van het huidige schooljaar moeilijk om weer in het school- en leerritme te komen, met slechte resultaten in periode één tot gevolg. Inmiddels hebben de meeste leerlingen het ritme weer opgepakt, verbeteren de resultaten en heb ik als docent en mentor inmiddels meer vertrouwen gekregen in een goede afloop van dit examenjaar”.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *