Winkeliers in winkelcentrum Reigerhof nog niet in grote financiële problemen

Winkeliers in winkelcentrum Reigerhof nog niet in grote financiële problemen

Shoeby Reigerhof

De winkeliers in winkelcentrum Reigerhof in Nieuwerkerk aan den IJssel zitten nog niet in de grote financiële problemen, zo laat een woordvoerder van winkeliersvereniging Reigerhof weten. Er is wel een ondernemer die zijn reserves heeft moeten aanspreken, maar grote financiële problemen zijn er vooralsnog niet.

“Veel winkels konden tijdens de lockdown gewoon open blijven, want de meeste winkels verkopen levensmiddelen”, zo vertelt de woordvoerder van winkeliersvereniging Reigerhof. “De andere winkels moesten wel sluiten. Maar deze winkels zochten wel naar manieren om toch nog wat te verkopen. Zo ging de bloemist buiten staan en ging de Shoeby langs bij mensen die online hadden besteld”, zo verklaart de woordvoerder.

Vanaf 16 maart mogen winkels in plaats van twee klanten per winkel, één klant per 25 vierkante meter winkeloppervlakte toelaten. Met deze versoepeling zijn de winkeliers in winkelcentrum Reigerhof over het algemeen tevreden: “We hadden dit liever al in december gezien, want dat had veel ondernemers veel problemen bespaard. Maar we zijn blij dat we nu in ieder geval weer meer mensen tegelijkertijd in de winkel toe kunnen laten”, zo laat de woordvoerder van de winkeliersvereniging weten.

Eén van de winkeliers is Rob Schurink. Schurink is de eigenaar van een Shoeby-filiaal (kledingzaak), waar gewerkt wordt volgens een franchisemodel. Zijn Shoeby-filiaal heeft een oppervlakte van zo’n 340 vierkante meter. Dat betekent dat hij nu weer zo’n tien klanten tegelijkertijd in de winkel toe kan laten. Daar is hij erg blij mee: “Alle kleine beetjes zijn op dit moment mooi meegenomen”, zo vertelt Schurink. Hij is niet alleen tevreden met de versoepelingen, maar is ook blij met de manier waarop er op dit moment gewinkeld wordt: “Doordat mensen op afspraak winkelen, krijg je nauwelijks mensen in de winkel die alleen een beetje rondsnuffelen en daarna weer vertrekken. De meeste mensen komen doelbewust de winkel binnen. Ze weten al dat ze iets willen passen of iets willen kopen. Daarnaast is er ook een kleinere kans op een overval of dat mensen spullen uit je winkel jatten. Want er zijn zo weinig mensen in de winkel, dat je makkelijk iedereen in de gaten kan houden.”

Financieel gezien gaat het ook goed met de winkel van Rob. Hij vertelt dat zijn winkel op dit moment een normale omzet draait. Rob legt uit hoe dit komt: “Wij zijn tijdens de lockdown even dicht geweest, maar daarna zijn we eigenlijk een soort DHL-afhaalpunt geworden. Mensen konden online kleding bestellen en konden deze online bestelling dan bij ons ophalen. Ook zijn we bij mensen thuis gaan bezorgen. Zo zijn we tijdens de sneeuw online bestellingen rond gaan brengen met een arrenslee. Hierdoor draaien we een omzet die we van te voren ook hadden verwacht.”

De winkeliers in winkelcentrum de Reigerhof mogen dan nog niet in financieel zwaar weer verkeren, dit geldt voor veel andere winkeliers in Nederland wel, zo laat Paul Alfing, beleidssecretaris van het platform Retail bij VNO-NCW, weten. Alfing legt uit hoe dit komt: “Veel winkels zitten met grote voorraden die niet verkocht kunnen worden, doordat er maar een beperkt aantal mensen op afspraak mag komen winkelen, en deze voorraden worden niet volledig vergoed. Zo zijn er veel non-food winkels die wel open mogen, maar deze winkels redden het bijna niet, omdat zij veel lagere omzetten draaien. De financiële malaise onder winkeliers zal zeker toenemen als er niet meer versoepelingen mogelijk zijn.”

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *