Recensie “Formula 1: Drive to Survive seizoen 3”

Het Formule 1-seizoen 2020 is er één die niet snel vergeten zal worden. We kunnen gerust stellen dat het een turbulent seizoen was, niet alleen door de grote impact van het coronavirus op de Formule 1-wereld: Formule 1-teams kwamen in grote financiële problemen en de start van het seizoen moest uitgesteld worden, waardoor het seizoen niet kon starten met de GP van Australië eind maart, maar pas begin juli van start kon gaan met een dubbelle seizoensopener in Oostenrijk. Ook op de baan gebeurde er voldoende. Zo hoopten ze bij Red Bull Racing eindelijk het gevecht met Mercedes aan te kunnen, ontstond er zowel op als naast de baan een strijd tussen McLaren, Renault en Racing Point, had Ferrari een rampseizoen en natuurlijk de verschrikkelijke crash van Romain Grosjean. Dit alles komt terug in het derde seizoen van de Netflix-serie Formula 1: Drive to Survive.

Het is al weer het derde seizoen van de Netflix-serie. Het eerste seizoen van Drive to Survive, een samenwerking tussen Liberty Media en Netflix, verscheen in 2019. Tijdens het eerste seizoen deden Ferrari en Mercedes niet mee, maar ondanks het feit dat deze twee teams niet meededen, werd de serie een groot succes. De Formule 1-fans kregen namelijk te zien wat er zich allemaal achter de schermen afspeelde gedurende een raceweekend, waardoor de fans een duidelijk beeld kregen van wat er zich allemaal in de Formule 1-paddock afspeelde. Tijdens het tweede seizoen besloten Ferrari en Mercedes ook mee te doen. Ook dit seizoen werd een groot succes en de komst van een derde seizoen was dan ook geen verrassing.

Ook tijdens het derde seizoen worden de teams gedurende een bepaald raceweekend gevolgd, maar het ene team komt vaker in beeld dan de ander. Zo zien we Williams alleen bij het protest tegen de ‘roze Mercedes’ en komen teams als Mclaren, Renault en Racing Point vaak terug. Ook zien we niet alle coureurs, wat ook erg jammer is. Zo komen Max Verstappen en George Russell bijvoorbeeld heel weinig voor. Andere coureurs komen wel vaak terug. Dit komt vooral doordat de makers veel aandacht besteden aan de strijd tussen McLaren, Renault en Racing Point om de derde plek in het kampioenschap. Zo zien we dat de band tussen McLaren-coureurs Sainz en Norris verandert, doordat Sainz al aan het begin van het seizoen bekend maakt dat hij in 2021 bij Ferrari gaat rijden. McLaren wil natuurlijk niet dat Sainz veel belangrijke informatie meeneemt naar concurrent Ferrari, waardoor ze hem meer buiten sluiten. Bij Renault is ook zo’n situatie ontstaan nadat Ricciardo bekend heeft gemaakt dat hij het stoeltje van Sainz gaat overnemen in 2021. Beide teams hebben daarnaast ook te maken met een strijd tegen Racing Point, want ze vinden de auto illegaal en gaan in protest. Ook wordt er aandacht besteed aan de strijd tussen Mercedes en Red Bull. Maar Mercedes is zoveel sneller dat er eigenlijk nooit echt sprake is van een strijd.

Naast het feit dat deze teams veel in beeld komen, is er ook wel degelijk tijd voor de andere teams. Zo is cultheld Günther Steiner ook dit seizoen weer te zien. De teambaas van Haas F1 neemt geen blad voor de mond en dat doet hij ook dit seizoen niet. Haas F1 is verwikkeld in een strijd met Alfa Romeo. Een strijd die zowel op als naast de baan gevoerd wordt. Daarnaast zien we ook de sensationele overwinningen van Pierre Gasly in Italië en Checo Perez in Bahrein. En zien we natuurlijk de horrorcrash van Romain Grosjean in Bahrein. Grosjean weet op wonderbaarlijke wijze uit de vlammenzee te ontsnappen en komt weg met een paar brandwonden op zijn handen en voeten. Ook is er aandacht voor het drama seizoen van Ferrari en de duizendste Grand prix van Ferrari in de Formule 1. Ten slotte wordt er nog aandacht besteed aan de coureurs die moeten vrezen voor hun stoeltje in de Formule 1.

Al met al is seizoen drie zeker een geslaagd seizoen. Mocht er een vierde seizoen komen, dan zijn er nog wel wat verbeterpunten. Zo mogen sommige teams en coureurs wel meer aan het woord komen, want nu heb je soms wel veel van hetzelfde, zoals de spanningen tussen Renault en Racing point en de spanningen binnen Renault zelf en de overstap van Sainz naar Ferrari. De makers brengen wel mooi in beeld hoe dicht euforie en frustratie bij elkaar liggen, zoals met Sainz die de ene race baalt dat hij de race niet kan starten door een kapotte motor en de race daarna bijna wint in een McLaren. De makers lijken soms wel meer op sensatie uit te zijn dan dat ze de volledige werkelijkheid laten zien. Het is voor ons leuk om naar te kijken, maar soms wil je ook gewoon weten wat er werkelijk gebeurt en hoeft het niet overdreven te worden om van iets leuke televisie te maken, zoals met het steeds maar oprekken van het ongeluk van Grosjean. Daarentegen is het wel mooi dat de makers ook aandacht hebben voor andere zaken dan alleen het racen. Zo werd er in seizoen 2 ook aandacht besteed aan het overlijden van Nikki Lauda. Nu wordt er ook aandacht besteed aan Black Lives Matter en hoe het voor Hamilton is om de enige donkere coureur te zijn in de Formule 1.                                                                                                                                                                                                                      Al deze dingen zorgen er voor dat het voor veel Formule 1-fans de moeite waard is om naar deze serie te kijken. Het is een mooie opmaat naar het nieuwe seizoen!