Recensie Gimmick!

Eerste druk, 1989

Twaalfde druk, 1995

B.V. Uitgeverij de Arbeiderspers

ISBN 90 413 3011 8

NUR 300

In dit 240-pagina lange roman, beschrijft de Nederlandse schrijver Joost Zwagerman het leven van kunstenaar Walter Raamsdonk.

Het speelt zich voornamelijk af in Amsterdam, waar de discotheek Gimmick staat. Veel verschillende jonge kunstenaars verzamelen zich hier, en bevinden zich in een leven vol feesten, drank, drugs en seks. Walter, die ook wel ‘Raam’, wordt genoemd worstelt met zijn plek binnen deze groep. Nadat zijn grote liefde Sammie het met hem uitmaakte, staat zijn leven namelijk op zijn kop. Hij schildert nauwelijks meer en is zichzelf verloren in het uitgaansleven.

Degene die hem hieruit wilt helpen is Groen. Groen is een goede vriend van Raam en probeert op allerlei manieren Raam weer op het goede pad te krijgen. Na veel pogingen besluiten ze om samen naar Tenerife te gaan, wat volgens Groen ‘Het Walhalla voor kunstenaars’ is. Ze blijven echter niet lang op het eiland en besluiten om naar New York te gaan. Inspiratie op doen voor hun volgende kunstwerken is het doel, maar ondertussen gaat het steeds slechter met Walter en komt hij langzaam terecht in een depressie. Om hem gerust te stellen belooft Groen hem een meisje dat op Sammie lijkt.

Samen met deze andere vrouw, genaamd Dulcie, beleefd Walter enorm veel plezier. Maar al snel komt hij erachter dat zij niet de vrouw is die hij wil. Hij pakt zijn spullen en keert terug naar Nederland. Eenmaal aangekomen haalt hij twee gram coke bij een dealer, en komt op dat moment Sammie tegen. Ze besluiten om samen naar een café te gaan om daar het één en ander te bepraten. Het gesprek verloopt moeizaam en Walter krijgt niet te horen wat hij wil horen. Na dit gesprek bereikt Walter een dieptepunt. Hij gaat mee met een meisje waar hij ooit één keer eerder mee is geweest. Zij doet er alles aan om hem te helpen, maar ook dit werkt niet meer.

Dit boek is erg gecompliceerd. Je komt is aanraking met alle verschillende kanten en gevoelens van de hoofdpersoon Raam. Het boek draait vooral om de ondergang van deze jonge kunstenaar. Het gaat uit met zijn vriendin, verliest vrienden en heeft geen inspiratie meer om zijn kunstwerken te maken en dus zit hij ook nog eens in de geldproblemen. Het is erg treurig om te lezen hoe de hoofdpersoon met zijn gevoelens om gaat. Hij houdt alles binnen en laat niet veel van zijn emotie zien. Dit kan als lezer frustrerend zijn, omdat je graag zou zien dat Raam geholpen wordt. Er wordt een duidelijk beeld geschetst van het leven als beginnende kunstenaar in die tijd, wat het inleven een stukje makkelijker maakt. Wel vind ik jammer dat de andere personages in het boek minder uitgebreid beschreven worden. Hierdoor is het lastiger te begrijpen waarom Raam bepaalde acties verricht.