Recensie De edele kunst van Not Giving A Fuck

Het boek ‘De edele kunst van Not Giving A Fuck’ is een boek geschreven door Mark Manson. De originele titel is ‘The Subtle Art of Not Giving a Fuck’. In dit boek geeft de schrijver Mark Manson je tools om geen fuck te geven en om te gaan met tegenslagen in het leven.

Het woord ‘fuck’ betekend niet dat je nergens meer om moet geven maar je moet erg kieskeurig zijn in wat je wilt. De tegenslagen en obstakels horen nou eenmaal bij het leven maar je moet je niet druk maken om de kleine dingen zoals: weinig reacties en/of likes of je facebook bericht. Mark geeft aan dat je druk maken om dit soort dingen je niet gaat helpen in het leven en dus ook geen zinnig doel hebt.

Manson schrijft dat ieder mens wel ergens om geeft, wat natuurlijk menselijk is. Alleen de meeste mensen geven om het verkeerde en moeten zich bewust worden waar ze wel om willen geven. Manson schrijft de situaties op een humoristische manier en te gelijke tijd is het ook confronterend. De situaties die hij beschrijft gaan over personen die hun dromen probeerde na te jagen. Dit lukte maar niet tot op het moment dat ze zichzelf als ‘mislukkeling’ zagen en toen gewoon wat gingen doen wat ze echt leuk vonden, daaruit kwam het succes.

Het boek wordt gezien als een ‘zelfhulpboek ‘ voor mij als lezer van dit boek is dat ook zo. Manson geeft terwijl je het boek leuk weg leest meer dan vierhonderd tools om je denkwijze te veranderen. Achter de verhalen die hij schrijft zit een logica waardoor je mindset een stuk positiever wordt.

Een van de belangrijkste lessen die hij meegeeft is dat je gewoon moet doen en daarna op goeie ideeën komt. In zijn boek schrijft hij ‘ik heb het niet gedaan want ik had geen inspiratie’. Gewoon doen! Als je geen inspiratie hebt ben je nog niet begonnen dus de eerste stap is beginnen. De les die hij meegeeft is dat als je eenmaal begint de inspiratie vanzelf komt.

Dit boek is een aanrader voor iedereen die zichzelf wilt verbeteren als persoon. De tips van Manson gebruik je ook verder in je dagelijks leven.