Stadsprogramma Eurovisie Songfestival

Stadsprogramma Eurovisie Songfestival

Dit jaar heeft Rotterdam de eer om het Eurovisie Songfestival te organiseren. Een groot live concert met publiek is helaas nog niet mogelijk vanwege het coronavirus. Daarom ligt de nadruk dit jaar op het stadsprogramma. Met het thema ‘open-up’ zijn de doelen om de Rotterdammers met elkaar te verbinden en iedereen onder te dompelen in de sfeer van het songfestival. 

Stadsprogramma

Het stadsprogramma vindt plaats van 15 tot en met 22 mei. Maandag 26 april openbaart het stadsprogramma zich naar buiten toe. Met dit stadsprogramma worden er veel activiteiten en bezichtigingen georganiseerd in de stad. Omdat het erg bijzonder is dat het songfestival in Rotterdam plaatsvindt, is het doel om alle Rotterdammers onder te dompelen in de sfeer van het festival

Hoe ziet het stadsprogramma eruit?

Faayyaaz van Dijk werkt voor de organisatie Rotterdam festivals. Zij organiseren het stadsprogramma van het songfestival. Faayyaaz is hierbij contentmaker en coördinator. Hij verzamelt alle content rondom het stadsprogramma. Daarnaast is het zijn verantwoordelijkheid dat iedereen zich aan de juiste richtlijnen houdt wat betreft communicatie. Faayyaaz vertelt wat er allemaal wordt georganiseerd voor het stadsprogramma. Zo is er naast Ahoy een enorme muurschildering gemaakt door kunstenaar Tymon de Laat. Op deze schildering zien wij een portret van Jeangu Macrooy. Jeangu zal Nederland dit jaar vertegenwoordigen op het songfestival. Onder het begrip ‘citydressing’ wordt heel de stad aangekleed in een songfestival thema. Dit doet het Rotterdamse kunstenaarsduo Studio VollaersZwart samen met vier andere citydressers. Het wordt een kleurrijke wandelroute waarbij songteksten en internationale vlaggen te zien zijn. Dit gebeurd onder de naam ‘Sing Along City’. Ook worden de markten op de Binnenrotte, in Schiebroek, Alexandrium, Afrikaanderwijk, Hoogvliet en in het Nieuwe Westen aangekleed door de citydressers. Daarnaast is er een samenwerking met het Zadkine college. Verschillende opleidingen gaan songfestival-koekjes maken. De winnaar mag de koekjes uitdelen op de markten en deze worden ook verkocht. In de Centrale Bibliotheek Rotterdam wordt je verrast door korte online optredens van Rotterdamse artiesten. In het centrum wordt op een grote mediawand een video uitgezonden waarin ze laten zien hoe Rotterdam al 80 jaar lang mensen naar de stad trekt. Omdat het grote concert voor publiek dit jaar niet plaatsvindt, is het de bedoeling om niet alleen het centrum, maar de hele stad mee te nemen. Zo is er ook ‘Open up Noord’. Kinderen in Rotterdam Noord kunnen knutselspullen ophalen om vlaggetjes te maken die dan vervolgens in Noord worden opgehangen. Het hele programma is overigens ook te vinden op rotterdamfestivals.nl/stadsprogramma.

Rotterdam laat je horen

Reinier Weers werkt ook voor Rotterdam festivals. Hij coördineert het stadsprogramma voor het songfestival. Ook is het zijn taak om initiatief los te maken bij Rotterdammers, kunstinstellingen, festivalorganisatoren en bedrijven. ‘Zo’n evenement gaat over de verbinding tussen de Rotterdammers.’ Vertelt hij. Reinier kwam zelf met het idee dat Rotterdamse muzikanten een video konden opsturen van een cover of eigen nummer. Die wordt dan geplaatst op het YouTube kanaal van het festival. Hierdoor laat Rotterdam zijn muzikale aanbod zien. Dit is nu onderdeel van het programma onder de naam ‘Rotterdam laat je horen’. 

Organisatie

Toen begin 2019 bekend werd dat het Eurovisie Songfestival naar Rotterdam zou komen, begon Rotterdam festivals te overleggen over hoe ze de Rotterdammers zouden kunnen onderdompelen in de songfestival-sfeer. De thematiek is dit jaar ‘open-up’. Dit wordt gelinkt aan de thematiek van Rotterdam. Denk hierbij aan diversiteit, creativiteit en veerkracht. Rotterdam festivals heeft een oproep gedaan aan de Rotterdammer; Als je een leuk idee hebt, laat het ons weten. Daaruit hebben zij ruim 260 aanmeldingen ontvangen. De beste 75 zijn begin 2020 geselecteerd en dit vormde de basis voor het stadsprogramma. In februari 2020 heeft Rotterdam festivals een grote presentatie gehouden voor veel pers over het stadsprogramma. Een maand later kwam corona om de hoek kijken en toen was het snel bekeken. Veel organisaties hadden al voorbereidingen getroffen waarvoor zij betaald wilden krijgen. Tot in maart 2021 bleef het telkens onzeker of het songfestival door had kunnen gaan om de ‘normale’ manier, voor een groot live publiek. Dit bleek uiteindelijk niet het geval. Maar omdat het songfestival waarschijnlijk decennia lang niet meer in Rotterdam zal plaatsvinden, wilden veel organisaties binnen de 1,5 meter samenleving alsnog meewerken aan het stadsprogramma. Reinier omschrijft dat het een enorme omslag is geweest, die ze als organisatie hebben moeten maken. Rotterdam festivals en andere organisaties die deel uitmaken van het programma, hebben grote veerkracht laten zien, vertelt hij. 

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *