Lekker onder de koude douche voor een gezonder leven

Lekker onder de koude douche voor een gezonder leven

Het is iedereen wel eens overkomen dat de ketel in huis kapot is. Een gevolg kan zijn dat je vies, bezweet en nog niet helemaal wakker op je school of werk aankomt. Of erger nog, onder een genadeloze koude douche moet staan tot je denkt dat je wel schoon of wakker genoeg bent. Pas dan realiseer je je hoe fijn een warme douche is. Maar er bestaan toch mensen die dagelijks een koude douche nemen. Maarten van der Kaaij is er één van.

Wanneer ben je ermee begonnen?

‘Ik moest het ooit doen toen ik in Peru was voor een studiereis, daar hadden ze ergens geen warm water. Ik dacht bekijk het maar, maar uiteindelijk ben ik er toch maar onder gaan moeten staan en sindsdien douche ik altijd koud.’

Waarom douche je nu liever koud?

Ik ben ervan overtuigd dat het gezond voor je is, mensen zijn te gewend aan de luxe van warm water, terwijl je er juist minder resistent van wordt tegen ziektes. Uit onderzoek van het Amsterdams Medisch Centrum is gebleken dat mensen, die het gewend zijn om onder een koude douche te staan en dit regelmatig doen, zich 29 procent minder ziekmelden. Het is ook nog eens goed voor je bloedsomloop en je krijgt een gezonde en natuurlijke soort stress over je heen, waardoor er cortisol vrijkomt. Dit stofje zorgt dat je na de douche extra wakker bent. Ook word je er feller van, althans dat gevoel heb ik en je longen gaan beter functioneren, omdat je gedwongen bent snel te ademen en dit onder controle kan houden. Uiteindelijk spaar je ook veel geld en is het beter voor het milieu.

Douche je nog wel eens warm?

Ja, als ik midden in de winter terugkom van het surfen of een lange koude dag op het werk heb gehad dan pak ik wel eens een warme douche of een heet bad, dat is niet persé ongezond. Het wordt pas ongezond, wanneer je het elke dag gaat doen. Elke dag naar de KFC of McDonalds is natuurlijk ook erg ongezond, maar een paar keer in het jaar langsrijden is geen zonde.

Ik kan me voorstellen dat je het koude douchen niet uren kan volhouden, zoals bij een heerlijke warme douche. Hoe lang sta je ongeveer onder de douche?

Meestal zet ik hem eerst op de laagst mogelijke temperatuur. Dat is in de winter vaak 8°C en in de zomer rond 16°C. Daar blijf ik net zo lang onderstaan tot ik het echt goed koud krijg en ik een beetje ga rillen, meestal is dit iets langer dan een minuut. Daarna zet ik de kraan even, wat warmer, nooit meer dan 20°C. Dit doe ik ongeveer 10 seconden en dan zet ik hem weer koud, tot ik het weer koud krijg en dan stap ik eruit. Het is ook niet gezond om jezelf onder je eigen douche onderkoelt te laten raken, je moet er gewoon fris uitkomen.

In sommige werelddelen gebruiken ze koud water als meditatie, kan jij mij daar als kenner meer over vertellen?

Ja, dat is tegenwoordig erg hip geworden sinds de Nederlandse koudwateratleet ‘The Iceman’ Wim Hoff dat is gaan verkopen als een soort cursus. Maar dit werd in India al honderden jaren gedaan. Het doel van deze meditatie is dat je jezelf moet beheersen onder de natuurlijke stress die je ervaart door de kou. Dit doe je door ademhalingstechnieken te gebruiken, waardoor je meer energie krijgt om jezelf warm te krijgen en je tegelijkertijd te concentreren, waardoor je het uiteindelijk juist warm krijgt en je in een soort ruststemming of meditatie terechtkomt.

Doe je zelf ook aan ‘koud water meditatie’?

Wel een paar keer gedaan. Ik heb zelfs een cursus gevolgd bij Wim Hoff, maar ik vind het niet echt bij me passen. Ik douche nog steeds gewoon als veel mensen om schoon te worden en om wakker te worden. En als er dan ook nog gezondheidsvoordelen bij komen dan is dat mooi meegenomen, maar ik ben niet bewust bezig met de spirituele kant erachter.

Je zegt dat koud douchen dus gezond is, maar is warm douchen dan ongezond?

Voor je resistentie wel. Zoals ik in dat onderzoek liet zien, zijn mensen minder vaak ziek. Je leert je lichaam aan om efficiënter je lichaamstemperatuur te reguleren. Je bloedsomloop profiteert ervan, als je veel vet hebt, kan die korte stressperiode er ook voor zorgen dat je vet verliest, maar je spieren breken bij een te lange koude douche ook af. Warm douchen is, vooral als je veel sport, weer heel goed voor je spieren, omdat ze na een training snel kunnen herstellen door een warmere temperatuur. Het helpt ook bij het voorkomen van inflammatie. Ook is warm douchen goed als je je zwak voelt en last hebt van migraine. Je lichaam komt door die geruststellende warme temperatuur tot sereniteit. Toch is te warm douchen, vooral als je er langer dan een minuut onderstaat erg slecht voor je huid.

Hoe zou je de lezer aanraden om te douchen?

Ik zou vooral gewoon doen wat goed voelt, een koude douche is erg gezond, maar het kan geen kwaad om af en toe een warme te nemen. Ik douche in de ochtend kort koud en dan in de avond wat langer en dan om de dag in de avond warm na het sporten. Daarmee geef ik mijn spieren de mogelijkheid om goed te herstellen, terwijl ik ook van de kou profiteer. Ik zou jezelf vooral niet forceren, begin gewoon met ongeveer tien seconden onder de koude douche te staan en dat langzaam opbouwen.

Tijdschrift lang stuk

Over de auteur

Thyl Krijthe

Hey, Ik ben Thyl en ik ben erg geïnteresseerd in jouw mening wanneer het om de kwaliteit van mijn artikelen gaat. Laat daarom, met alle liefde, een kritische reactie achter. Groetjes.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *