Wegens corona georganiseerde liveoptredens bemoeilijkt

Wegens corona georganiseerde liveoptredens bemoeilijkt

Meer dan een jaar in een wereldwijde lockdown als reactie op de pandemie en artiesten zoeken nieuwe manieren om volle zalen te trekken. Een manier waarop ze dat doen is virtueel. Steeds meer optredens vinden virtueel plaats en dat brengt andere moeilijkheden met zich mee als auteursrecht, exploitatierecht en een afdracht van kosten.

Jeroen van den Berg algemeen directeur van jbproductions een boekingsbureau, vertelt dat als je een online evenement wilt houden je in veel gevallen een licentie nodig hebt. ‘Als je een concert of een ander evenement op een eigen livestream deelt dan heb je een licentie nodig, dit geld ook als je er inkomsten uit haalt doormiddel van sponsors, advertenties of kaartverkoop.’ Een licentie kost minimaal vijftig euro en bedraagt ongeveer zeven procent van de totale inkomsten, maar omdat veel artiesten nu bijna gedwongen zijn om virtueel op te treden hebben ze de kosten verlaagd.

Mels de Ridder, speelt de cello bij een lokaal orkest in Rotterdam en is ook betrokken bij de organisatie ervan. ‘Ons orkest was snel overgegaan op virtuele concerten, eerst deden we het nog voor een leeg podium, maar we hadden toch echt publiek nodig om ons te motiveren.’ De livestream van De Ridders’ orkest werden na een tijdje geblokkeerd op de websites waar ze het hielden vanwege auteursrecht. ‘Sommige nummers die we gebruikten, zoals die van Shostakovich, waren blijkbaar al geregistreerd bij een andere partij en die konden we niet live streamen.’ Het orkest van De Ridder is nu nauwkeuriger met licenties aanvragen voor onlineconcerten en zorgen dat de inkomsten uit reclames naar het bedrijf dat de licenties heeft gaan. ‘We zijn nu bezig met het bouwen van een eigen website zodat we zelf op onze eigen verdiensten livestreams kunnen organiseren.’

Auteursrecht.nl meldt het volgende over het exploitatierecht ‘Uitvoerend kunstenaars, muziek- en filmproducenten en omroeporganisaties hebben als enige het recht om exploitatie van hun beschermde prestaties toe te staan of te verbieden.’ Het lastige is dus dat als een orkest wordt gelivestreamed elk individuele artiest exploitatierechten heeft. Normaal wordt er door een orkest van meer dan zes personen een vertegenwoordiger aangewezen die namens het hele concert toestemming kan geven voor het maken van opnames, bij live concerten wordt dit niet altijd nageleefd en daar werkt het anders want omdat het live en virtueel is moet elk participerend artiest toestemming ontlenen om zijn productie uit te zenden, dit is een bureaucratische nachtmerrie om te registreren.

Research/Nieuwsverhaal

Over de auteur

Thyl Krijthe

Hey, Ik ben Thyl en ik ben erg geïnteresseerd in jouw mening wanneer het om de kwaliteit van mijn artikelen gaat. Laat daarom, met alle liefde, een kritische reactie achter. Groetjes.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *