Recensie – Ik ga leven

Recensie – Ik ga leven

Ik ga leven geschreven door Lale Gül, is een roman waarin Gül het moeilijke leven van Büsra beschrijft. Büsra groeit op in een Turks gezin waar religieuze tradities centraal staan. Büsra is student en krijgt een andere kijk op de wereld, dit botst met de religieuze opvattingen van thuis.

Als je de eerste paar hoofdstukken van het boek leest valt de schrijfstijl erg op. Gül gebruikt lastige woorden en zinnen. Ook kom je na tientallen bladzijdes pas achter de hoofdpersoon, Büsra. In het boek gaat het vooral over de aanvaringen tussen Büsra en haar ouders. Als meisje uit een strenge religieuze cultuur hoor je een hoofddoek en lange mouwen te dragen. De mening van de buitenwereld lijkt in dit boek ook erg belangrijk. Alle culturele regels moeten worden nageleefd. Als vrouw blijft het lastig binnen een strenge cultuur. Büsra haar broertje Halil wordt wel vrijgelaten in alles, dit roept bij Büsra veel frustraties op. Ze blijft thuis wonen voor haar zusje, als ze nu weg gaat keert heel de familie zich tegen haar.

Büsra mag geen mannen zien en al helemaal niet van een andere afkomst. Wat haar ouders niet weten is dat ze al een aantal jaar een vriend heeft, Freek. Als ze Freek wilt zien zegt ze dat ze naar haar werk gaat.

Büsra mocht nooit mee naar schoolreisjes en verzint een smoes dat de reis naar Rome verplicht is. Hier kan ze zich laten gaan en echt zichzelf zijn, genieten van het leven.

De gebeurtenissen in dit boek geven een bepaald beeld van hoe het binnen een streng religieus gezin kan gaan. Het komt vaak neer op hetzelfde zoals, waarom ze de regels van haar ouders zo stom vind en ze het idee heeft dat dit haar niet verder gaat helpen in het leven. Volgens haar cultuur word iedereen afgerekend op haar gedrag maar vooral haar familie.

In het laatste deel van het boek merk je dat Büsra moet kiezen. Wil ze vrijheid of wil ze bij haar familie blijven?

Gül wist dat toen ze dit boek uitbracht er veel kritiek ging komen. Zij heeft ervoor gekozen het naar buiten te brengen, maar ze woont niet meer thuis. Gül krijgt bedreigingen en is niet veilig in Nederland, alleen maar omdat ze haar mening uit. Ik denk dat het niet uitmaakt hoe je iets schrijft er zijn altijd mensen die het er niet mee eens zijn. Ik vond het erg interessant en hoop dat zij een inspiratiebron is voor vrouwen en/of mannen die in hetzelfde schuitje zitten.