Jim van den Broeke (21) is een startende ondernemer in de fietsenbranche ‘’Toen ik begon wist ik niks van fietsen af’’

Jim van den Broeke (21) is een startende ondernemer in de fietsenbranche ‘’Toen ik begon wist ik niks van fietsen af’’

Jim van den Broeke is een 21 jarige fietswinkel eigenaar. Hij stopte vorig jaar met zijn studie bedrijfskunde en besloot samen met zijn zwager een fietsenwinkel te openen. ‘’Ik wilde graag wat voor mezelf doen.’’

De wekker van Jim gaat s ’ochtends om 07:30 en hij komt om 20:00 weer thuis, en dat 6 keer per week. Lange dagen voor iemand die net gestopt is met zijn opleiding. Toch valt het Jim niet tegen. ‘’Ik heb nog geen enkele dag gehad waarvan ik dacht, ik heb vandaag echt geen zin. Maar ik ben soms wel moe. Het zijn wel lange dagen, en dat 6 keer per week. Dat zijn weken van minimaal 70 uur.’’ De reden dat Jim aan zijn lange dagen toch veel plezier beleefd, heeft te maken met het feit dat hij mede-eigenaar is. ‘’Als ik dit werk voor een baas had moeten doen, weet ik zeker dat er dagen tussen zaten dat ik er niet zoveel zin in had.’’

Toen Jim vorig jaar werd gevraagd door zijn zwager om samen een fietsenwinkel te openen moest Jim daar wel even over nadenken. Op dat moment volgde Jim nog een studie bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit. ‘’Ik wist dat ik na de opleiding iets voor mezelf wilde doen, maar ik wist niet wat. Ik had nog nooit gedacht aan de fietsenbranche maar ik sloot ook niks uit. Ik wilde gewoon wat voor mijzelf beginnen, of dat nou wasmachines of fietsten zijn, dat maakte mij niet zo uit.’’ Jim besloot ja te zeggen tegen het aanbod en stopte met zijn opleiding. ‘’Ik dacht het is een goede kans, en als je het niet aanpakt weet je nooit of het nog terugkomt. Toen heb ik besloten te stoppen met mijn studie en fulltime in de fietsenwinkel te staan’’.

Eigenaar Jim

De opbouw van de fietsenwinkel was geheel in coronatijd en dat heeft het niet makkelijker gemaakt. ‘’Afspraken met makelaars, KVK en notarissen waren lastig te maken’’. Toch bleef Jim optimistisch, want de vraag naar fietsen is ‘’alleen maar gegroeid tijdens coronatijd’’. De 15e van mei was het dan eindelijk zover. De grand opening van Kobi Bikes in Maassluis ‘’We waren aan het brainstormen over de naam en toen zei mijn schoonvader, waarom noem je het niet Kobi Bikes’’. Doelend op de hond van Jim z’n zwager. De zwager van Jim is geen onbekende  is de fietsten business. Zo heeft hij nog een andere fietsenwinkel in Den Haag genaamd Fietsenwinkel Prijssnijder, en zijn vader heeft ook jaren in de fietsbranche gewerkt. Aan kennis van de branche geen tekort. Maar bij Jim was dat andere koek.

Hond en mascotte Kobi

‘’Toen ik begon met dit werk had ik nul kennis van fietsen, fietsonderdelen, remsystemen, enzovoort. Dus voordat we opengingen liep ik een aantal dagen mee in Den Haag bij de Prijssnijder. Zo kon ik het verkopen van fietsten een beetje leren. Tegenwoordig is het een vast verhaaltje dat ik kan vertellen om klanten advies te geven. Ik kan eigenlijk over elke fiets wel wat vertellen.’’ Dit heeft Jim snel onder de knie gekregen door elke dag intensief en serieus bezig te zijn met zijn werk. ‘’Je moet bezig zijn met je vak, of je het nou interessant vind of niet.’’ Ondanks dat zijn tijd op de opleiding bedrijfskunde kortstondig was heeft hij er wel degelijk wat aan gehad. ‘’Dingen die ik heb geleerd omtrent reclame maken, kan ik nu heel goed toepassen. Zo is mond op mond reclame is het aller belangrijkst. Als je een reclame van tandpasta ziet is dat leuk. Maar als je moeder zegt dat je een bepaalde tandpasta moet kopen, dan koop je dat sneller. Ik merk dat in de praktijk ook. Als iemand door bijvoorbeeld zijn buurjongen is gestuurd, kopen ze 9/10 keer ook wat’’.

Jim ziet zijn avontuur in de fietsenbranche als geslaagd wanneer ze een begrip zijn in de regio. ‘’Als we een begrip zijn, dan hebben we onze prognose ook gehaald. Dat betekend dat onze investeringen terug zijn verdiend, en dan ben ik tevreden.’’ Daarover is Jim erg optimistisch ‘’want wie fietsen heeft, heeft de toekomst.’’

Kobi Bikes van binnen

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *